موشین :
سومین مرحله از آموزش ذن برای تسلط بر ذهن «موشین» یعنی ذهن بدون فکر یا ذهن بدون خیال، ذهنی تهی است. و اشاره به حالتی دارد که هیچ فکری در فضای ذهن نباشد، و انسان کاملاً در لحظه حال غرق و غوطهور شود. شبیه حالتی که کودکان به هنگام تماشای کارتون یا بازی دارند. در وضعیت موشین ذهن عاری از ترس، خشم، شفقت، شک، استدلال و هرچیز دیگری است. ذهن در فراموشی مطلق به سر برده و تنها از ضمیر ناخودآگاهاش پیروی میکند. شعور باطن (حافظه عادتی) هدایت انسان را در حالت موشین به عهده دارد. سیال ذهن او مثل آب زلال جاری است. هیچ آلودگی و زبالهای در ذهن یافت نمیشود. اگر در نقطهای آب جمع شود (راکد گردد) یعنی فکری در او بروز کند. بلافاصله از حالت «موشین» خارج میشود. هرکس سالها وقت نیاز دارد تا توانایی ورود به موشین را به دست آورد. ذهن همواره از هیاهوی افکار درحال گذر از آن مثل: آرزوها، خاطرهها، هیجانات و نگرانیها، پُر است، و همگی هم سیال و جاریاند. عبور همه اینها جنجالی در ذهن برپا میکند. درست مثل چهارراهی شلوغ و پر ازدحام، مغز حتی در زمان خواب هم فعال است. خاطرات و افکار سرگردان در ذهن و تربیت غیرمنطقی آنها موجب خواب دیدن میشود. زمانی که افکار و امیال و آرزوها و دل مشغولیهای خوب و بد به ذهن هجوم نیاورند. نگرانی، برنامه ریزی، احساسات پا نگیرند. آن وقت آرامش جایگزین میشود. این آرامش همان «مدیتیشن یا مراقبه است». با ذهن مشغول نمیتوان به مراقبه دست پیدا کرد. مراقبه مقدمهای برای رسیدن به موشین است.
تمرین و تلاش و سخت کوشی و جدا کردن خود از باورهای جاری زمینه ساز مدیتیشن هستند. تلأطم درون را باید مهار کرد. سکوت و آرامش را جایگزینش نمود و در مسیر رسیدن به توانایی حضور در لحظه حال. فارغ از هرچیز اکنون ناب را به وضوح دید. (یکی از راههای رسیدن به این توانایی دنیای هنرهای رزمی (کاراته) است. اینجانب چون بیش از سه دهه از عمر خود را صرف آموزش کاراته نمودهام. با مشاهده عینی عرض میکنم که افراد زیادی با مشکلات روحی بعد از ماهها تمرین کاراته درصد زیادی از فشارهای منفی روانیشان را از دست دادهاند و یکی از عمدهترین دلایل آن تمرینات مکرر ذن بوده که یکی از ارکان اصلی کاراته است).
به کودکان نگاه کنید، به بازی کردنشان، وقتی آنها خسته میشوند در هر شرایطی به خوابی شیرین فرو میروند. کاری که پدر یا مادرشان نمیتوانند انجام دهند. چرا؟ چون کودک در لحظه زندگی میکند. ذهناش از هر نوع فکر تحمیلی، دلواپسی، نگرانیهای بیمعنی و پوچ، تهی است. و آرامش و سکون دارد. اما پدر و مادر او حسابگرند، مدام در ذهن خود تجزیه تحلیلهای بعضا بیمورد میکنند. به فکر شدن و نشدنها هستند. دنبال مفاهیم پیچیده و دلایل و جمعبندیهای آماریاند و قضاوتهای بی سروته که تمامی ندارد و آیندهای که هرگز نمیرسد. و این است که معصومیت و پاکی روان دوران کودکی را انسانها در بزرگسالی از دست میدهند و ذهن آنها آلوده و روحشان به نوعی اسیر میشود. «موشین» به عنوان سومین مرحله آموزشی ذن در حقیقت همان شرایط دوران کودکی را برای ما فراهم میسازد. در اصل باید ذهن را تربیت کنیم همانطور که همه جوانب دیگر خود را از جسمی تا معنوی در طول زندگی آموزش میدهیم. ذهن نیز نیاز به آموزش دارد.
سه مرحله ایشین- زانشین و موشین- و استفاده از روشهای مراقبه (مدیتیشن) فرآیند آموزش ذهن در جهت پالایش از افکار منفی و مزاحم و گرایش به سمت مثبت نگری در مسير کسب آرامش و احساس خوشبختی است.
0 دیدگاه