* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
تایکیوکوسونوایچی - مدیر ذهن

تای‌کیوکو سونو ایچی

کاتا مجموعه‌ای از حرکات و تکنیک­‌های تهاجمی و دفاعی است که به شکل نوعی رقص موزون به نظر می­رسد. وقتی یک کاتا به خوبی اجرا می­شود، در واقع هنر اجرا کننده را نشان می­دهد. کاتا مجموعه‌­ای از حرکات مشخص، ضربه­‌ها، دفاع‌­ها، داچی­‌ها و چرخش­‌های از پیش تعیین شده‌­ای­ است که برای به ­دست آوردن مهارت در تعادل، سرعت، قدرت و… تمرین و اجرا می­شود.

تایکیوکو: در ترجمه واژه به واژه به معنی غایب زمین است و در زبان کانجی((تای چی)) تلفظ می­شود. همچنین واژه­‌ی تایکیوکو به معنی باز دید کامل یا نقطه‌ی تمام نیز هست. یک نفر مبتدی با ذهنی خام، تنها دیدی کلی نسبت به کاراته دارد و به جزییات و قسمت­‌های مهم توجه ندارد. وی تعصب بی­‌جهت نداشته و در راستای بهتر کردن زندگی و آموزش خود سعی و تلاش می­کند. ذهن مبتدی آماده‌ی پذیرش هر قابلیتی هست و توانایی و امکان یادگیری بی‌حدی دارد.

کاتای تای‌کیوکو سونو ایچی و دیگر کاتاهای تایکیوکو توسط فوناگوشی گیچین ابداع شده و منظور اصلی از تمرین این کاتاها توجه و به ­دست آوردن مهارت برروی داچی‌های زنکوتسو و کوکوتسو می­باشد. این دو داچی تشکیل دهنده‌ی داچی­‌های بسیار زیادی در کاتاهای دیگراند و جزو داچی­‌های پایه می­باشند. همین­طور اجرای مایی‌گدان­ بارای و کیاکو سیکن‌زوکی چودان و جودان در تای‌کیوکوهای ایچ و نی و اوچی اوکه، در تایکیوکوسان نیز از جمله تکنیک‌های ابتدایی و اصلی کاراته می­باشند که در کاتاها، کی‌هون­‌ها و دفاع شخصی، زیاد به­ کار می­روند. زمان مناسب اجرای این کاتاها برای یک مبتدی سی ثانیه، یک نفر شودان هجده ثانیه و یک دان دوازده ثانیه می­باشد. آموزش نحوه­ استقرار پاها و حرکت به جلو و چرخش باسن و  به ­دست آوردن تعادل وزن، از جمله اهداف اولیه­‌ی اجرای این کاتاها هستند.

تایکیوکو سوگوکی (گری کاتا ۱-۲-۳-۴). این چهار کاتا در شکل مشابه کاتاهای تایکیوکو ابداع شده‌اند. با این تفاوت که به جای دست از تکنیک‌های پا برای آمادگی فنی بیشتر هنرجویان استفاده شده است. مسیر حرکت و خط امبوسن این کاتاها با تایکیوکوها یکی است. این هفت کاتا به صورت­‌های او را و تاته هم اجرا می­شوند. این کاتاها همیشه بحث­ انگیز بوده­اند، البته  نه در سبک کیوکوشین. در بیشتر سبک‌های (ریو) به ­علت سادگی، آن­ها را جزو کاتاها به حساب نمی‌­آورده‌اند. ولی به عقیده‌­ی فوناکوشی، که در کیوکوشین هم پذیرفته شده است، تمرین زیاد این کاتاها روش آموزشی مناسبی برای داچی‌های زنکوتسو، کوکوتسو، شوک ­کمر، چرخش باسن و حرکت پاشنه­ پا و… به حساب می‌آیند.

زمان زیادی لازم است تا مبتدیان بتوانند این هفت کاتا را به خوبی اجرا کنند. ولی متاسفانه کمربند سیاه­‌هایی را دیده‌­ام که کاتاهای تایکیوکو را با نقص و اشکال زیاد اجرا می­کنند که نشان از عدم درک آنان از معنا و منظور این هفت کاتای بسیار سودمند است. اجرای این کاتاها به شکل اورا و تاته، شیوه­‌ی دیگری از تمرین آن‌ها می­باشد. در حقیقت این هفت کاتا تبدیل به بیست و یک کاتا می­گردد. روش چهارمی هم، برای تمرین کاتاهای تایکیوکو و سوگوکی وجود دارد و آن اجرای کاتا از آخر به اول است. اولین حرکت، آخرین حرکت است و به صورت فیلمی که به عقب برده شود باید کاتا را انجام داد که تمرینی فوق‌العاده عالی برای قدرت مغزی و تمرکز است؛ اصل اول بوشیدو.

تایکیوکو1

تایکیوکو

 تصاویر کاتای تای‌کیوکو سونو ایچی از کتاب «اصول اولیه کیوکوشین کاراته»  نوشته برایان فیتکینز (اهل سوئد) که در سال ۱۹۸۲ چاپ شده، استخراج گردیده است.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.