* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>

کاتا اصل اول

کاتا مجموعه ای از حرکات  و تکنیکهای تهاجمی و دفاعی است که به شکل نوعی رقص موزون به نظر میرسد. وقتی یک کاتا به خوبی اجرا میشود در واقع نظم درونی و هنر اجرا کننده را نشان میدهد.
کاتاها به وسیله اساتید بزرگ کاراته طراحی و ابداع شده اند تا با تمرین مدام، کاراته کا را قادر سازد در یک زمان با هشت حریف مبارزه کند. البته بدون به هم خوردن تعادل لازم و حالت بدن تا به راحتی بتواند ضربات فلج کننده یا کشنده را به حریف وارد کند.

در مسابقات هر کاراته کای حرفه ای باید توانایی نشان دادن مفهوم و معنی هر حرکتی اعم از یک ضربه داچی یا تنفس را دارا باشد. یک کاتا روی خوب کسی است که بتواند با کیفیت عالی اجرای ضربات و حرکت این پیام را به داوران منتقل کند که او چقدر خوب و حرفه ای کاتا را اجرا کرده یا در واقع مبارزه کرده است. کاتا در میان اولین آموزش های هر شخصی در کلاس کاراته می باشد. بزرگترین عامل در تشخیص میزان مهارت واقعی یک کاراته کا چگونگی اجرای کاتا توسط اوست .

 

توانایی یک سن سی دریاد دادن (آموزش) هنر کاراته در حقیقی ترین شکل آن دارا بودن شاگردانی است که کاتا را خوب و در سطحی عالی اجرا کنند

یک هنرجوی کاراته می پرسد؟ برای چه باید کاتا یاد بگیریم؟

یک سرباز میپرسد؟ برای چه ما باید رژه برویم؟

استاد می گوید:در طی آموزش خواهید فهمید چرا؟

 

کاراته تمام وضعیت و چگونگی خود را از کاتا می گیرد و بی توجهی نسبت به کاتا به این معنی است که هنرجو هیچگونه ارزش و جایگاهی را در کاراته به دست نیاورده است. کاتا در شکل ظاهری مبارزه خیالی با دنیای غیر واقعی است.اجرای یک سری حرکت شامل ضربه دست_ پا دفاع با داچی های مختلف در جهت ها و حالت های متفاوت است

 

کاتا یکی از ارکان مهم کاراته است که دستیابی به معنای روانی و فکری یک مبارزه صحیح و تمرکز فکر و تقویت مفاصل و ماهیچه ها برای بیشترین کارائی فیزیکی شخص و پرورش انعکاس های سریع حرکتی و افزایش توانائی های واکنش لحظه ای در موقع دفاع از خود را به هنرجو نشان می دهد .

 

ابعاد فیزیکی کاتا

خیلی از ماهیچه ها و تاندون های مفاصل در حالت های عادی در اثر نداشتن بار اضافه مورد پرورش و تقویت قرار نمی گیرد ولی در هنگام اجرای یک کاتا به شکل صحیح و اصولی خود این قسمت از اعضای بدن تحت فشار قرار گرفته و تقویت می شوند.چون اساس فن مبارزه بر پایه حرکت های سریع و واکنش های ناگهانی است ازاینرو یک کاراته کا بایستی توانائی انقباض لحظه ای عضلات بدنش را داشته باشد.که به طور اصطلاح این اصل را در کاراته به نام اصل نرمی به سختی (گوجوریو) می نامند و یکی از راه های بسیار مهم برای تقویت و ملکه کردن آن در نظام بدن وضمیر ناخودآگاه یک کاراته کا تمرینات مکرر و مرتب کاتا می باشد. اجرای کاتا علاوه بر پیاده کردن یک نظم و انضباط در رفتارهای بدن باعث تمرکز ذهن بر روی فکری خاص و تقویت ناخودآگاه نیروی مغزی و انسجام ان میگردد. چون هر کاتا در جهت های مختلف و زوایای مختلف تکنیک و دید انجام می گیرد. ازاینرو واکنش بدن و ذهن را نسبت به چرخش در زوایای گوناگون و اجرای سرعت تکنیک تقویت کرده و ضمیر ناخودآگاه ذهن به جهت ها و زاویه های متفاوت اشنا شده و خو می گیرد که این آشنائی ضمیر ناخودآگاه نقش بارزی در دفاع و حمله یک مبارزه بازی میکند.دیگر اینکه چون اجرای هر کاتا مستلزم دقت و یاداوری حرکت در جهت درست و اجرای تکنیک صحیح میباشد ازاینرو به ذهن فشار وارد می آورد و نیازبه تمرکز و دقت زیادی دارد. این تمرکز مداوم ذهن بر روی فکر خاص (همان کاتا) به هنگام اجرای کاتا موجب تقویت و پرورش حواس شده و تمرین بسیار شایسته ای است برای پروراندن قدرت تمرکز ذهنی.تمرکز یکی از اصول اولیه کاراته می باشد. مثلی است معروف که می گویند هنگام اجرای کاتا اولأ با شخص اجرا کننده صحبت نکنید تا تمرکزش بهم نخورد و ثانیأ اینکه شخص کاتارو باید آنقدر تمرکز ذهن داشته باشد که به هیچ عنوان حتی اگر صدایش کنندنشنود و از حال روحانی کاتا خارج نشود

 

همانطور که عضلات بازویمان را مرتب و مکرر با زدن زوکی قوی می کنیم. تمرکز مداوم نیروی ذهنی بر روی فکری خاص در ذهن نیز به  هنگام اجرای کاتا باعث پرورش توانایی ذهن ما می گردد و همچون مطالعه که اندیشه را می پرورانند موجب تقویت ذهن می گردد موضوعاتی که هنگام اجرای یک کاتا باید مورد توجه قرار گیرند و اصولأ کاتا به خاطر تقویت و پرورش انها پایه ریزی شده است عبارتند از:

تنفش – زمانسنجی – فاصله – سرعت  و قدرت ( نرمی به سفتی ) – عکس العمل های کیمه ( تمرکز همه نیروها در یک نقطه ) – زان شین ( تمرکز نگاه یا هوشیاری تا اخرین لحظه در برابر حریف) – مرکز ثقل – ریتم و اهنگ هرکاتا، دید، کیای – هدف گیری یا منظور هرتکنیک بااحساس.همانگونه که یک هنرپیشه موقع اجرای نقش دریک فیلم یا نمایش حس ان نقش را میگیرد و انچنان طبیعی و واقعی به ایفای نقش می پردازد که تماشاچی آن بازیگر را واقعی می پندارد و در واقع این هنر بازیگر است که آن حس را از درون خود توسط نمایش به درون بیننده منتقل میکند و هرچه بازیگری در اجرای نقشی باتجربه تر وازموده تر باشد ان احساس زودتر و راحتتر به تماشاچی راه میآبد.

 

این وضعیت در باره یک کاراته کا نیز صادق است کسی که کاتا اجرا می نماید باید آنچنان حسی موقع اجرای کاتا به خود بگیرد تا بتواند معنی و مفهوم هرتکنیک یا منظور از هر حرکتی را به راحتی به بیننده القاع کند پس اول خود می باید اجرای واقعی هر کتنیکی را احساس کند و هدف گیری درستی را از خود نشان دهد. به عنوان مثال اگر قرار است تکنیک موروتو اوچی اوکه را اجرا کند باید بداند این تکنیک برای چه و به چه منظور اجرا میشود و هدف از اجرای ان چیست و حالت اجرای واقعی آن چگونه است. زاویه دست و بدن وقدرت دست چقدر و چطور است

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

4 دیدگاه

  1. […] فوناگوشی گیچین ابداع شده و منظور اصلی از تمرین این کاتاها توجه و به ­دست آوردن مهارت برروی داچی‌های زنکوتسو و […]

  2. پینان‌سونوسان - مدیر ذهن دی ۱۷, ۱۳۹۴ در ۱۱:۰۹ ق.ظ - پاسخ

    […] در زبان ژاپنی هیان تلفظ می­شود. اگر چه حرکات فیزیکی این کاتا شامل تکنیک­‌های مبارزه است، ولی منظور اصلی آن افزایش […]

  3. تنشو - مدیر ذهن دی ۱۹, ۱۳۹۴ در ۱:۲۰ ب.ظ - پاسخ

    […] است. برعکس سانچین که سخت و خطی می­باشد. اویاما این کاتا را ضروری‌ترین و صرف­‌نظر نکردنی‌ترین کاتای پیشرفته­ […]

  4. سی‌پای - مدیر ذهن دی ۲۱, ۱۳۹۴ در ۵:۲۱ ب.ظ - پاسخ

    […] و در ژاپنی «جو هاچی» می­شود. در دیگر سبک‌ها اغلب این کاتا را «سی پایت» یا هجده دست می­نامند. عدد هجده از حاصل ضرب […]

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.