گیگسایدای: به معنی شکست دادن و اشغال کردن است؛ گیگ (geki) یعنی هجوم یا شکست دادن و سای (Sai) یعنی قلعه و دژ ( در ترجمه ادبی یعنی بسته شده، پوشیده شده). واژهی گیگ نیز به معنی ویران و نابود کردن هم هست این دو کاتا، گیگ سای دای و گیگ سای شو، در پوششی از حرکات سیال و نرم، قدرت را در اختیار ما میگذارند و جا به جایی و به کارگیری تکنیکهای گوناگون را آموزش میدهند. این دو کاتا ناهاته (جنوبی) هستند. انعطاف پذیری در حملات و واکنشهای دفاعی همیشه و بالاتر از عجله و قدرت خشک است.
در این دو کاتا، داچیها از استقراری محکم و قوی برخوردارند. ۹۵ درصد فنون مورد استفاده با دست اجرا میشوند. حملات برق آسا، دفاع، داچیها و از همه جالبتر قدرتنمایی همراه با نفسیری (ایبوکی) در هر دو بسیار جلب توجه میکند. گیگ سای دای و گیگ سای شو با بیست شماره تمام میشوند، حس نهانی هر دو کاتا، قدرت و استحکام و لطافت را در خود دارد و کاراتهکا باید بتواند همه عظمت و جلال و شور بالفعل کاتا را کشف کرده و به نمایش در آورد. ضرب آهنگ موزون هر دو کاتا، یادآور یک قطعه موسیقی پر احساس و شورانگیز است.
هرکاتا، دارای یک بونکای میباشد به این معنی که چگونگی اجرای یک سری دفاع و تکنیک در حالت واقعیاش آموخته میشود. اگر یک تکنیک هیجی جودان انجام میدهیم و بلافاصله روی داچی کیبا داچی عقب کشی میکنیم، در عالم واقعی چه اتفاقی میافتد که این دو حرکت را اجرا میکنیم؟ حریف مقابل چه واکنشی نسبت به هیجی نشان میدهد که ما مجبور به اجرای تکنیک بعدی میشویم؟ مجموعه این پندارها و واقعیتها، اساس بونکای را تشکیل میدهند. یک مربی خوب کاراته وظیفه دارد شناخت خود را از بونکای هر کاتا افزایش دهد تا بتواند کاتا را به هنرجو تفهیم نماید.
در تمرینات کاتا، حرکت اضافهای وجود ندارد. هر حرکت وظیفه و معنایی دارد. طی اجرای کاتا، شخص میبایست از معانی حرکاتش در عین اینکه حریف خیالی خود را همه جا زیر نظر دارد، آگاه باشد. زمانبندی صحیح هر حرکت نیز اهمیت دارد. هنگام اجرای تکنیکها، چه تهاجمی و چه دفاعی، شاگرد باید روش صحیح تنفس و هم زمان کردن آن را با به اجرا در آوردن تکنیک معین انتخاب کند. کیای، قدرت تکنیک را در هنگام اجرا بالا میبرد. هر کاتا ویژگی خود را دارد. در اجرای کاتا هنرجو باید سالها تحت نظر مربی کار آزموده، آموزش ببیند، تا تمامی مسایل ریز کاتا را یاد بگیرد.
0 دیدگاه