* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>

گیگ‌سای‌دای

گیگ‌سای‌دای: به معنی شکست دادن و اشغال کردن است؛ گیگ (geki) یعنی هجوم یا شکست دادن و سای (Sai) یعنی قلعه و دژ ( در ترجمه ادبی یعنی بسته شده، پوشیده شده). واژه­‌ی گیگ نیز به معنی ویران و نابود کردن هم هست این دو کاتا، گیگ سای دای و گیگ سای شو، در پوششی از حرکات سیال و نرم، قدرت را در اختیار ما می­گذارند و جا به ­جایی و به­ کارگیری تکنیک‌های گوناگون را آموزش می­دهند. این دو کاتا ناهاته (جنوبی) هستند. انعطاف ­پذیری در حملات و واکنش‌های دفاعی همیشه و بالاتر از عجله و قدرت خشک است.

در این دو کاتا، داچی‌­ها از استقراری محکم و قوی برخوردارند. ۹۵ درصد فنون مورد استفاده با دست اجرا می­شوند. حملات برق آسا، دفاع، داچی‌ها و از همه جالب­تر قدرت‌نمایی همراه با نفس‌یری (ایبوکی) در هر دو بسیار جلب توجه می­کند. گیگ سای دای و گیگ سای­ شو با بیست شماره تمام می­شوند، حس نهانی هر دو کاتا، قدرت و استحکام و لطافت را در خود دارد و کاراته­‌کا باید بتواند همه­ عظمت و جلال و شور بالفعل کاتا را کشف کرده و به نمایش در آورد. ضرب آهنگ موزون هر دو کاتا، یادآور یک قطعه موسیقی پر احساس و شورانگیز است.

GIGSAYDAY1

GIGSAYDAY2

GIGSAYDAY3

هرکاتا، دارای یک بونکای می­‌باشد به این معنی که چگونگی اجرای یک سری دفاع و تکنیک در حالت واقعی‌­اش آموخته می­شود. اگر یک تکنیک هیجی جودان انجام می­دهیم و بلافاصله روی داچی کیبا داچی عقب­ کشی می­کنیم، در عالم واقعی چه اتفاقی می‌افتد که این دو حرکت را اجرا می‌کنیم؟ حریف مقابل چه واکنشی نسبت به هیجی نشان می­دهد که ما مجبور به اجرای تکنیک بعدی می­شویم؟ مجموعه­ این پندارها و واقعیت‌­ها، اساس بونکای را تشکیل می­دهند. یک مربی خوب کاراته وظیفه دارد شناخت خود را از بونکای هر کاتا افزایش دهد تا بتواند کاتا را به هنرجو تفهیم نماید.

در تمرینات کاتا، حرکت اضافه‌­ای وجود ندارد. هر حرکت وظیفه و معنایی دارد. طی اجرای کاتا، شخص می­بایست از معانی حرکاتش در عین این­که حریف خیالی خود را همه جا زیر نظر دارد، آگاه باشد. زمان‌بندی صحیح هر حرکت نیز اهمیت دارد. هنگام اجرای تکنیک‌ها، چه تهاجمی و چه دفاعی، شاگرد باید روش صحیح تنفس و هم زمان کردن آن را با به اجرا در آوردن تکنیک معین انتخاب کند. کیای، قدرت تکنیک را در هنگام اجرا بالا می‌برد. هر کاتا ویژگی خود را دارد. در اجرای کاتا هنرجو باید سال‌­ها تحت نظر مربی کار آزموده، آموزش ببیند، تا تمامی مسایل ریز کاتا را یاد بگیرد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.