* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
مهاجم خشن - مدیر ذهن

مهاجم خشن

مهاجم خشن :

اگر چه معمولا تهاجم يك فرد آشنا، ناگهانى رخ مى‌دهد; ولى رسيدن به شرايط بحرانى و اوج خطر، خيلى كند و آهسته است. كسى كه با قربانى آشناست و قصد و نيت پليدى دارد، با احتياط فراوان وارد مى‌­شود; ابتدا با شوخى، متلك و آزار دادن، پا پيش می­گذارده، اوضاع را سبک سنگین می­کند و منتظر نوع واكنش قربانى مى‌شود. چگونگى عكس­‌العمل به رفتارهاى ناپسند چنین مهاجمی، حمله يا وسعت تهاجم را تعيين خواهد كرد.

مهاجم خشن – براساس شناخت قبلیش از رفتارها و خصوصيات اخلاقى، رفتارى و پيش­ بينى واكنش‌­هاى قربانى – نقشه می­کشد و برنامه­‌ريزى می­کند. البته اين نيت‌هاى پليد، در طول سال‌ها رفت ­وآمد و آشنايى، در ذهن او، نقش بسته است نه طی یک روز و دو روز.

به‌­عنوان يك مدافع، برای دفاع شخصی باید شيوه‌­اى را انتخاب كنید كه مهاجم خشن جا بخورد، به ­طوری كه از نحوه­ عملكردتان، متعجب شود. نبايد طبق انتظارات ذهنی او واكنش نشان دهيد. الگوهاى رفتارى خودتان را، در رويارويى با نيت شوم او بشكنيد. ساده‌­ترين مثال، لبخند زدن و خنديدن به طعنه و متلک‌های مهاجم، به جاى صرفنظر كردن از واكنش است. به ­كاربردن تدبيرى عاقلانه و هوشيارانه در برابر عملى نا­مناسب از فردى آشنا، موضوع اصلى است. چند راه­كار از تغيير الگوى رفتارى در برابر شرايط نامناسب را كه احساس راحتى در آن جا نداشته و حس درونى‌تان به حالت آماده باش درآمده، بيان مى‌نمايم:

۱- ­از قرارگرفتن ­در موقعيتى­ كه ­احتمال ­پيش ­آمدن ­اتفاقى ­ناگوار ­يا درگيرى با فردى آشنا وجود دارد، پرهيز كنيد; در صورت اجبار، با نقش بازى كردن تظاهر به همراهى با مهاجم خشن كنيد و در اولين فرصت از صحنه خارج شويد.

۲- تا حد امكان زمان سپرى كردن با آشنایانی که با آنان احساس راحتى و آرامش نداريد و غالباً حس سؤظن و نگرانى­تان را برمی‌انگیزند، کوتاه یا حذف كنيد.

۳- گفتگو در موضوعات مختلف مانند تغيير مسير بحث، به ­كار بردن مهارت­‌هاى كلامى در مجاب كردن و يا منحرف نمودن حواس شخص مقابل را ياد بگيريد تا در مواقع لزوم بتوانید خود را از موقعيت‌هاى مشكوك با حضور افراد آشنا و ناآشنا، خارج كنيد.

 ۴- با هوشيارى و بررسى همه­ جوانب، آماده­ى مقابله­ كلامى يا فيزيكى احتمالى با مهاجمان باشيد.

براى پيدا كردن آمادگى لازم، درباره­ى موقعيت­‌هاى احتمالى كه ممکن است موجب رنج و آزار روحى و يا جسمى شما ­شوند، با افراد حرف‌ه­ای گفتگو كنيد. تصويرسازى ذهنى، نوعى آمادگى و تجربه­ قبلى محسوب می­شود و در صورت وقوع حادثه، توان مقابله و دفاع را، چه كلامى چه فيزيكى، بهتر از قبل خواهيد داشت.

 اصولا ضربه‌­هاى فلج كننده كه در صورت بروز هر حمله­ تهدید آمیزی، بتوانيد راحت و ساده استفاده كنيد و اثر مفيدى ­هم ­داشته باشند، ­انگشت ­شمارند. ­فنون ­بايد ­ساده­ و ­اجراى ­آن آسان باشد و نياز به تمركز فكرى بالا (همانند برخی فنون آيكيدو) نداشته باشند و با سرعت و قاطعيت انجام شوند. سرعت و عملی بودن تکنیک، از قدرت آن مهم­تر است.

اگر در دام اراذل، گرفتار شديد، از دودلى و ترديد، چشم پوشى كرده و تنها به فكر زدن ضربه باشيد، محكم، با همه­ وجود و با قدرت، فرياد هم بزنيد، داد بكشيد، (كياى)، صدا و فرياد خود را، مثل سلاح به كار بريد. مهم نيست; تا جايى كه مى‌وانيد، سر و صدا كنيد. فرياد كشيدن، هنگام زدن ضربه، به شما نيروى فوق‌العاده‌­اى مى­دهد; درپاره­اى موارد، متجاوز را دچار ترديد و ترس مى‌كند. خلافكاران ترجيح مى‌دهند كه دنبال طعمه­‌هاى پردردسر و سرسخت نروند. سر و صدا و فرياد، ممكن است توجه رهگذر، اتومبيل عبورى، همسايه و… را جلب كرده و راه فرار و كمكى براى­تان فراهم گردد.

خجالت نكشيد، با تمام قدرت فرياد كشيده و داد بزنيد

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

2 دیدگاه

  1. پری ناز شهریور ۲۹, ۱۳۹۵ در ۱۱:۴۷ ق.ظ - پاسخ

    کــــــــــیـــــــــــااااآآآآآآآآیــــــــیــی‌ی‌ی
    آره ه ه ه ه ه ه
    نفسم تازه شد…

    دیروز اولین جلسه ی کیوکشین رو گذروندم.
    تخته سنگی رو میتراشن،و تندیس پنهان شده درونش رو نمایان میکنند.
    این تندیس درونم همیشه کیای بیرون اومدن رو کشیده.. تا هرجا که تراشم بتراشه ،برای تجلیش تلاش میکنم.

    سرزنده دل‌شاد و قوی باشید
    ممنون از لطف شما برای اشتراک این مطالب و تبریک بابت زحمات به ثمر رسیده ی شما.

    • افشین طباطبایی آبان ۵, ۱۳۹۵ در ۱۰:۲۹ ب.ظ - پاسخ

      بسیار خوشحال و خشنودم که به خانواده بزرگ کیوکوشین پیوسته اید. لطفا از کانال ما در آپارات دیدن کنید: مدیر ذهن

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.