* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
نقاط ضعف حریف - مدیر ذهن

نقاط ضعف حریف

نقاط ضعف حریف :

نتیجه نبرد، به نحوه‌ی استفاده از نقاط قوت و ضعف بستگی دارد، درنتیجه تصمیمات خود را بر اساس توانایی حریف اتخاذ کنید. «نحوه‌ی آرایش نظامی یک ارتش بابد همانند آب باشد. همچنان که آب همواره در خلاف جهت بلندی حرکت می‌کند و به سمت مناطق پست سرازیر می‌شود، سربازان نیز باید از نقطه‌ی توانایی (قوت) دشمن دوری و به نقطه‌ی ناتوانی (ضعف) آن‌ها حمله کنند. از آن‌جایی که آب مطابق با شکل زمین حرکت می‌کند، یک ارتش نیز می‌تواند با پاسخی متناسب با وضعیت دشمن به پیروزی برسد.

چون آب شکل مشخصی ندارد، لذا می‌توان گفت که عملیات نظامی مشخصی نیز وجود ندارد، با این حال کسی که پیروزی خود را بر‌اساس نقاط قوت و ضعف دشمن کسب می‌کند به راستی فردی ستودنی است.”

با توجه به مثال آب «سان تزو» در خصوص آرایش قوا، این‌گونه توضیح می‌دهد؛ همانگونه که آب طبیعتا از بالا به پایین سرازیر می‌شود، فرمانده نظامی نیز باید از توانایی‌ها و نقاط قوت دشمن خود دوری کند و به نقاط ضعف دشمن هجوم آورد و همانطور که آب مطابق با شکل زمینی در می‌آید که در آن جریان دارد و با حرکتی آرام و بی صدا در مناطق پست و با حرکتی سریع و تند در سراشیبی به جریان خود ادامه می‌دهد و از صخره‌ها به شکل آبشار به پایین می‌ریزد، ارتش نیز باید آرایش نظامی خود را بر اساس حرکات دشمن شکل دهد تا پیروزیش تضمین شود. آب در خلاف جهت بلندی حرکت می‌کند و به سمت مناطق پست، سرازیر می‌شود.

به همین علت است که فرمانده هنگام رهبری و هدایت سربازان نباید از یک عملیات نظامی خاص و مشخصی پیروی کند. به‌ عبارت دیگر، استراتژی فرمانده باید همانند آب، سیال باشد. یعنی به جای ثابت بودن و عدم حرکت، انعطاف‌پذیر باشد. ارتش باید آزادانه و با مهارت حرکت کند و متناسب با موقعیت دشمن آرایش بگیرد. در این وضعیت کسی به پیروزی خواهد رسید که در استراتژی و زمان‌بندی نظامی واقعا عالی باشد.

همان طور که در بالا اشاره شد، شخص می‌تواند اهمیت اتخاذ استراتژی خاص در برابر دشمن را با در نظر گرفتن “‌نقاط ضعف و قوت” خود درک کند. این نکته تنها به فرماندهی تعداد زیادی از سربازان محدود نمی‌شود و می‌تواند در حالتی جزئی‌تر در جنبه‌های فنی مبارزه در کاراته‌دو به‌کار گرفته شود.

اهمیت انعطاف‌پذیری در روش‌های مبارزه فردی اشاره به این دارد که به‌کارگیری نیرو یا عدم اعمال نیرو، رها کردن یا انقباض عضلات، اجرای سریع و برق‌آسا یا نرم و روان تکنیک را فراموش نکنید. استفاده از این موارد باید با توجه به کارگیری تکنیک‌ها توسط حریف، متفاوت است. ضرب‌المثل‌های بسیاری وجود دارند که ضرورت تطبیق اعمال با توجه به رفتار حریف تآکید دارند، مانند”سخنان خود را با توجه به درک و فهم حضار تنظیم کن” و” وقتی در یک روستا هستی، از آداب آن روستا پیروی کن”

هنرجوی هنرهای رزمی می‌تواند اهمیت اتخاذ استراتژی خاص در برابر دشمن را با در نظر گرفتن ” نقاط ضعف و قوت” خود درک کند. این نکته تنها به فرماندهی تعداد زیادی از سربازان محدود نمی‌شود و می‌تواند در حالتی جزئی‌تر در جنبه‌های فنی مبارزه در کاراته‌دو به کارگرفته شود.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.