* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
زیبایی کاراته - مدیر ذهن

زیبایی کاراته

زیبایی کاراته :

هر ضربه یا لگدی را که می‌زنید و یا از سوی حریفتان بر روی شما اجرا می‌شود. می‌تواند معنای مرگ یا زندگی داشته باشد. این مفهوم، روح کاراته‌ دو را تشکیل می دهد. فلسفه‌ی کاراته را در تمامی زندگی به‌کار گیرید. که زیبایی کاراته در همین اصل نهفته است. با به‌کارگیری چنین رویکرد و روحیه‌ای جدی است که می‌توان بر تمامی مشکلات و سختی‌ها غلبه نمود.

هنرجویان کاراته هنگام مواجهه با سختی‌های زندگی با این نگرش که زندگی آن‌ها در معرض خطر است، به راحتی می‌توانند با توجه به توانایی‌های خود با این سختی‌ها روبرو شوند. آن‌ها قدرت فوق‌العاده ناشی از تربیت ذهن و جسم خود را مدیون طریق کاراته می‌دانند و زیبایی این راه و روش را تشخیص می‌دهند.

کاراته همچون آب جوشانی است که اگر حرارت به آن نرسد رو به سردی می‌گراید.

یادگیری در تمرینات کاراته، شبیه هل دادن گاری به بالای یک تپه است. اگر دست از هل دادن بردارید گاری به پایین سر خواهد خورد. در تمامی آموزش ها و تمرینات، تمرکز مداوم و کوشش مستمر، نشان از موفقیت دارد. این بی‌معنی است که یادگیری کاراته‌دو را آغاز کنید و در مسیر حرکت به سمت هدف برای مدتی از تمرینات کاراته کناره‌گیری کنید. تمرین کاراته به شکل تصادفی و نامنظم، کافی نیست. تنها از طریق تمرین مداوم قادر خواهید بود تا از نظر روحی و جسمی ثمره‌ی طریق خویش را به‌دست آورید.

به جای تفکر بر بردن به بهترین عملکرد خود تمرکز کنید.

” آگاهی از نحوه پیروز شدن و عدم آگاهی از نحوه شکست احتمالی به نابودی فرد، منجر خواهد شد” این عبارت یکی از آخرین  قوانینی بود که شوگان توکوگاوا ایاسو قبل از مرگ خود بیان کرد. طرز فکری که فقط به بدن فکر کند، به خوش‌بینی بیش از حد منجر می‌شود و بی‌تابی و آزردگی به‌وجود می‌آورد. هنرجویانی که فقط به بردن فکر می‌کنند، حس بردباری و تواضع خود را از دست می‌دهند و شروع به بی‌اعتنایی و بی‌احترامی به افراد پیرامون خود می‌کنند، رفتاری که می‌تواند دشمنان زیادی به‌وجود آورد.

بهترین رفتار و عملکرد این است که براساس میزان قدرت واقعی و اعتقاد راسخ خود، بدون توجه به اینکه حریف و حریف‌مان چه کسی و در چه سطحی است، تصمیمی قطعی در ذهن خود بگیریم که بهترین عملکرد خود را بر اساس نقاط قوت و ضعف خود و حریف به نمایش گذاریم. با این حال، با رفتاری ملایم، حداکثر سعی خود را به‌کار گیریم تا از ایجاد تنش و حساسیت در دیگران نسبت به خود پیشگیری کنیم.

این گفته را سرمشق خود قرار دهید: ” هنگام عصبانیت می‌توانید موجودی اهریمنی و وحشی را بترسانید، اما هنگام لبخند زدن، کودکان را هم می‌توانید به خود جذب کنید” یک سامورایی، با جسارتی غلط، ظاهری بسیار مستحکم اما باطنی نرم و نفوذپذیر دارد، در‌حالی‌که فردی که واقعا دلیر با جسارتی واقعی باشد، در ظاهر نرم و نفوذپذیر به نظر می رسد اما درونش مستحکم است.

کاراته‌دو همواره هنر رزمی افراد متشخص مورد توجه قرار گرفته است. رفتار روزانه هنرجوی کاراته‌دو باید به‌گونه‌ای باشد که در ظاهر نرم باشد ولی باطنی سخت و محکم داشته باشد. اصل تمرکز بر روی عملکرد، دارای نکات مشترکی با پیام سان تزو دارد، این نکات مشترک عبارتند از :

” استراتژی که در هدایت و فرماندهی ارتش به کار گرفته می‌شود، نباید مبتنی بر اصل باشد که دشمن حمله‌ای نمی‌کند، بلکه باید بر اساس توانایی خود فرد برای مقابله و روبرو شدن با دشمن طرح‌ریزی شود. نباید استراتژی، بر این اساس باشد که دشمن حمله‌ای نمی‌کند، بلکه عملکرد باید به گونه‌ای باشد که با حمله دشمن غافل‌گیر نشوید” به‌طور خلاصه، عبارت فوق هشداری در خصوص آمادگی همیشگی است، نکته‌ای که برای خیلی از کارهای زندگی روزانه قابل استفاده است. زیبایی کاراته این است.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.