* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
چهار درس بروس‌لی - مدیر ذهن

چهار درس بروس‌لی

چهار درس بروس‌لی :

هنوز هم بروس‌لی از جایگاه ارزشمندی برخوردار است. از اندام ورزیده تا کارهای خیرخواهانه و نیروی رزمی او، همواره مورد ستایش جهانیان بوده است. آموزه‌های بروس‌لی (به خصوص چهار درس بروس‌لی) بر پایه‌ی یک محور شکل گرفته‌اند، آن‌چه مفید است دریاب و آن‌چه نا‌کارآمد است را دور بریز. این شیوه هم‌اکنون در هزاران باشگاه کوچک و بزرگ در سراسر دنیا به‌کار گرفته می‌شود و تمرکز بر روی تمرین‌های کاربردی و دوری جستن از تمرینات طاقت‌فرسای دهه‌های ۸۰ و ۹۰ است.

شما را با چهار درس بروس‌لی که به ما آموخت آشنا می‌کنیم:

درس۱: تمرین‌ها را براساس شباهت‌ها برنامه‌ریزی کنید

یکی از نوآوری‌های او، تمرین فنون مختلف هنرهای رزمی، در روزهای مختلف بود. همانند بسیاری از برنامه‌های امروزی، که روزی را مختص تمرینات بدنی، و روزی دیگر را به برنامه‌های تکنیکی اختصاص می‌دهند. این‌کار به او اجازه می‌داد که بر روی تعداد کمتری مهارت در یک جلسه تمرکز کند. این درس به ما می‌گوید که تمرین‌های مشابه را باید درکنار هم انجام دهیم تا بتوانیم انرژی بیشتری را صرف مهارت‌ها، به صورت جداگانه بکنیم. این کار تمرکز اصلی را بر روی بهینه بودن زمان هر جلسه می‌گذارد، به جای این‌که آن را تبدیل به یک ماراتن ۴ ساعته کند.

درس ۲: آسان بگیرید تا پیشرفت کنید

درس دوم به ما می‌آموزد که برنامه تمرینی خود را ساده نگه دارید. بروس لی تلاش می‌کرد با قرار دادن فقط چند تمرین در روز، و تکرار آن‌ها در بازه‌های مختلف روزانه، برنامه خود را ساده نگه دارد. نوشتن برنامه ورزشی با تعداد زیاد حرکت‌ها، نه تنها سبب افزایش مهارت نمی‌شود، بلکه امکان اشتباه را افزایش می‌دهد.  بسیاری از افراد نیاز دارند که فعالیت‌های روزانه خود را به سادگی به یاد بیاورند، نه این‌که به سختی آن را در ذهن خود جستجو کنند.

درس ۳ : ورزش‌های بیرون از خانه را جدی بگیرید

یکی دیگر از تکه‌های پازل تمرین‌های بروس‌لی، توجه او به دویدن و ورزش‌های بیرونی، برای بدن‌سازی بود. او سه بار در هفته روزی ۶ کیلومتر می‌دوید. او اعتقاد داشت که این‌کار نه تنها سبکی پاهای او را حفظ می‌کند، بلکه برای پرورش اندام نیز مفید است. همچنین تمرین در محیط‌های آزاد سبب بهتر نفس کشیدن نیز می‌شود که این موضوع، یکی از درس‌های مهم هنرهای رزمی محسوب می‌گردد.

درس ۴ : ورزش‌‌های عضلانی نیز مهم است

آخرین تکه پازل تمرین‌های بروس لی، ورزش‌های عضلانی بود. اگرچه بسیاری از ورزشکاران بر روی فنون تکمیلی کار می‌کردند، ولی او کار بر روی عضلات خود را نیز جدی می‌گرفت. البته تحقیقات در مورد این‌که ورزش‌های عضلانی باید با وزنه‌های سنگین انجام شود یا به‌طور سبک روشن نیست. اما بروس‌لی، تعداد زیاد دفعات را برای این تمرین‌ها به‌کار می‌برد. بدن فوق‌العاده او نتیجه چنین تمرینات بسیار سختی بود. او در زمره‌ی نخستین کسانی بود که به تمرین‌های مقاومتی باور داشت. بر خلاف بسیاری از اساتید دهه ۷۰ که باور داشتند تمرین‌ با  وزنه و افزودن بر حجم عضلات، سبب کندی حرکت می‌شود.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.