* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
کمبود خواب بر ورزشکار - مدیر ذهن

کمبود خواب بر ورزشکار

کمبود خواب بر ورزشکار :

اگر ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهید (هفته‌ای سه بار) احتمالا برای‌تان پیش آمده که به خاطر خواب آلودگی نتوانید در تمرینات خوب ظاهر شوید. تاخیر هواپیما و اضطراب و شرایط نامطلوب برای خواب از دلایل رایج شب‌های قبل از رقابت و مسابقه هستند. به نظر می‌رسد اضطراب و هیجان رقابت بیشتر از خستگی و خواب آلودگی بر عملکرد بدن در مسابقات تاثیر می‌گذارد، اما درک اثرات واقعی خواب آلودگی برای ورزشکار موضوعی بسیار مهم است‌.

برخی محققان به منظور بررسی تاثیر کمبود خواب بر ورزشکار و عملکرد ورزشی، گروهی از ورزشکاران جودو را انتخاب (جامعه آماری) و دست به آزمایش روی آن‌ها زدند. مانند تمامی ورزش‌های رزمی، بدن جودوکایان ویژگی‌های خاصی از جمله قدرت‌، انعطاف پذیری، استقامت و توانایی انجام عکس‌العمل سریع در مقابل حریف را باید داشته باشد. نیازهای جسمی برای انجام صحیح تکنیک‌ها در جودو بسیار زیاد است. ازاینرو کمبود خواب بر عملکرد جودوکا تاثیر بسزایی دارد.

محققان بر روی جودوکایان چندین آزمایش از جمله گرفتن نبض، تست امواج ایزومتریک و نوار قلبی برای مشاهده قدرت خروجی انجام دادند. این آزمایش‌ها در دو ساعت متفاوت روز یکی ۰۹:۰۰ صبح و دیگری ۰۴:۰۰ بعدازظهر، بعد از انجام مسابقه انجام شد. برای این منظور سه گروه از جودوکایان را در سه شرایط متفاوت قرار دادند.

گروه اول خواب نرمال همان ۷٫۵ ساعت را داشتند. گروه دوم چهار ساعت خوابیدند و زمان خواب آن‌ها ابتدای شب بود و گروه سوم نیز ۴ ساعت خوابیدند اما در ساعات پایانی شب. دو گروه آخر از نظر میزان خواب شرایط یکسانی داشتند اما ساعتی که در شب خوابیده بودند کاملا متفاوت بود.

نتایج شگفت‌انگیزی به دست آمد. اولین گروه که به اندازه کافی خوابیدند، ورزشکاران قوی‌تر بودند و در زمان ۰۹:۰۰ صبح عملکرد قلبی بهتری نسبت به ۰۴٫۰۰ بعدازظهر داشتند. در دو گروه کم خواب عملکرد بدنی و قلبی آن‌ها کاملا کاهش یافته بود و اجرای مسابقه در بعدازظهر برای گروه دوم که در ابتدای شب خوابیده بودند بسیار سخت‌تر از گروه دوم بود.

مشاهدات نشان داد که محرومیت از خواب به وضوح بر عملکرد ورزشی تاثیر بسزایی دارد و تمام اتفاقات قبل از مسابقات نباید باعث تاثیرگذاشتن بر خواب شما شود. امروزه برای حل مشکلات کم خوابی در ورزشکار از ملاتونین یا مکمل مشابه استفاده می‌کنند و برای درمان اضطراب قبل از مسابقه با کمک گرفتن از روانشناسی ورزشی به ورزشکار کمک می‌کنند اما باز هم تاثیر خواب نرمال را ندارد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.