* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
مصرف روزانه مکمل‌ها - مدیر ذ

مصرف روزانه مکمل‌ها

مصرف روزانه مکمل‌ها

این مقاله برای اینکه در دنیای گسترده مکمل‌ها گم نشوید و بدانید چگونه برای مصرف روزانه مکمل‌ها را انتخاب کنید و کدام یک برای بدن شما مفیدتر می‌باشد تهیه شده است، در این مقاله ما قصد ابهام زدایی از ۸ مکمل برای مصرف روزانه را داریم. با مدیر ذهن همراه باشید: در مقاله ای دیگر برای شما از چهار مکمل ضروری صحبت کردیم که: روغن ماهی یا همان امگا ۳، ویتامین D، منزیم و آلفا لیپوئیک اسید چهار مکمل ضروری برای مصرف روزانه می‌باشند. حال به معرفی ۸ مکمل دیگر که شما بسته به برنامه روزانه برای تندرستی خود می توانید از ان استفاده کنید، می‌پردازیم .

۱- ویتامین E :

 این ویتامین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. که اکثر دکتران پوست و زیبایی سفارش به خوردن این مکمل میکنند زیرا این ویتامین روند پیری را کند می‌کند. از طرفی باعث پیشگیری و درمان سرطان می‌شود. جراحان پلاستیک به بیماران خود برای سرعت بخشیدن به درمان زخم‌ها مصرف آن را سفارش میکنند و همچنین این ویتامین می‌تواند از اثرات مخرب اشعه خورشید محافظت کند.

 ۲- کوانزیم Coenzyme Q10

 یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های قوی، CoQ10 است در واقع کوانزیم یک آنزیم طبیعی در بدن ما می‌باشد. سطح طبیعی بدن ما با بالا رفتن سن سطح طبیعی خود را از دست میدهد. اعتقاد بر این است که CoQ10 نقش مهمی در حفظ سلامت قلب و سیستم گردش خون دارد. در ژاپن بر روی CoQ10 تحقیقاتی انجام داده شده است و این را تایید کرده اند که CoQ10 برای درمان نارسایی قلبی و درمان فشار خون بالا، دیابت، آسیب قلبی ناشی از شیمی درمانی، بهبود از جراحی قلب،…  مفید میباشد.

890

۳– NAC

یکی از موادی که برای ساختن پوتئین‌ها نیاز است NAC می‌باشد. NAC یک اسید آمینه است که به طور طبیعی به تولید انرژی در بدن به ما کمک می‌کند. مصرف NACحافظه را بهبود می‌بخشد و باعث کاهش درد ناشی از دیابت می‌شود. با مصرف NAC در مردان باعث کاهش سطح هورمون تستوسترون می‌شود. به عقیده محققان مصرف آن به افراد کمک می‌کند که باعث افزایش انرژی ذهنی در صبح‌ها میشود.

۴- اسید لینولئیک مزدوج (Conjugated linoleic acid) :

CLA به منظور کاهش چربی بدن و ایجاد mass.5 عضلانی موثر است. CLA برای کمک به پیشگیری از سرطان و در کاهش کلسترول بالا می‌شود هم چون گوشت گاو و فرآورده‌های لبنی است. البته گوشت علف‌خوار CLA بسیار بالاتری دارد با این حال اگر شما نمی‌توانید به طور منظم از گوشت استفاده کنید می‌توانید این مکمل را جایگزنی کنید و باعث ایجاد مقاومت بالا و انسولین بدن شوید.

889

توجه داشته باشید :

برای استفاده از مکمل‌ها پزشکان و کارشناسان تغذیه برای دوز مصرفی آن ایده‌های متفاوتی دارند. به هرحال برای وارد شدن به دنیای مکمل‌ها حتما با یک پزشک مشورت کنید و درصورت تشخیص و تجویز از آنها استفاده کنید.

۵- روی Zinc

با مطالعه بر روی اثرات مکمل‌های طبیعی مثل: روی نشان داده که در جنبه‌های متعددی از متابولیسم سلولی نقش دارند. این مکمل برای فعالیت کاتالیزوری حدود ۱۰۰ آنزیم مورد نیاز است و نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی، سنتز پوتئین، بهبود زخم، سنتز DNA  و تقسیم سلولی ایفا می‌کند. روی در دوران بارداری، دوران کودکی، نوجوانی رشد و نمو را پشتیبانی می‌کند . می‌توان گفت مصرف روزانه روی برای بدن بسیار مورد نیاز است و به پایداری بدن کمک شایانی می‌کند.

۶- آنزیم های گوارشی Digestive Enzymes :

این مکمل همانطور که از اسم آن نیز مشخص است.  برای آنزیم‌های گوارشی ( مانند پروتئاز، لیپاز، آمیلاز و … )  و مصرف روزانه آن برای افراد مبتلا به اختلالات معده و روده لازم است. این آنزیم ها به شما کمک می‌کند پروتین‌ها و چربی‌ها شکسته شوند. این مکمل در واقع به معده کمک شایانی می‌کند تا غذا را بهتر هضم کند .

۷- پروبیوتیک (Probiotics):

پروبیوتیک‌ها به طور معمول به عنوان باکتری‌های خوب شناخته می‌شوند. این مکمل در عملکرد طبیعی دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این مکمل گاهی اوقات برای درمان کسانی که اسهال دارند مفید می‌باشد. مواد طبیعی که می‌توانید به جای این مکمل از آن استفاده کنید شامل ماست و کفیر می‌باشد. اگر به تازگی آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اید ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که حتما از این مکمل استفاده کنید زیرا به دستگاه گوارش شما کمک شایانی می‌کند.

۸- کراتین :

کراتین در بین بدن سازان به طور طولانی مورد استفاده بوده است و به اشتباه در دسته مکمل‌های بد قرار گرفته است. کراتین یک اسید آمینه ذخیره شده در عضلات ما است. معمولا در مدت کوتاه به عنوان ATP  منبع انرژی در بدن شناخته شده است. اما با ورزش کردن با شدت زیاد به آدونوزین تری فسفات (adenosine triphosphate) تبدیل می‌شود.

کراتین برای درمان بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مزمن ریوی بسیار موثر است به ورزشکاران دونده برای دویدن با سرعت زیاد کمک می‌کند. و برای استقامت بدن بسیار مفید است.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.