* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>

سوشی هو

سوشی هو: کلمه­ سوشی هو از واژه­‌ی اوکیناویی «اوسی­ شی» به معنای پنجاه و چهار و «هو» به معنی قدم یا مرحله، تشکیل شده است، در زبان ژاپنی «گوجی ­شی» می­گویند و در دیگر سبک­‌های کاراته این کاتای پیشرفته را «گوجی شی هو» می­‌نامند.

«سوشی هو» یک کاتای شمالی (شوریته) است، دفاع‌ها قدرتمند و ضربات محکم­ و قاطع هستند. جابه‌­جایی‌ها و چرخش­‌ها، سنگین و ناگهانی می­باشند. بیشتر از فنون دست استفاده شده است و ضربات پا، غیر از چند مورد، نقشی در کاتا ندارند. چون کاتا پیشرفته و بسیار حرفه‌ای است و د­ر سبک کیوکوشین آخرین کاتا به حساب می­آید از این­رو اجرای آن نیاز به صرف وقت و تمرین زیاد دارد. کاتارو همانند موزیسینی ماهر که آهنگی شورانگیز و حماسی را می‌­نوازد، باید قادر به درک و حس ضرب ­آهنگ متنوع و زیر و بم­ گاه آرام و گاه سنگین حرکات باشد. کاتا دارای ریتمی متفاوت در هر قسمت است.

تلفیق و تعامل نرمی و سختی در جای جای کاتا به چشم می­خورد. گاه آن­قدر به هم نزدیکند که فقط روحی شاعرانه قادر به تفکیک آن می­شود. هماهنگی کامل سه عنصر ذهن، روح و جسم در اجرای این کاتا ضروری و واجب است. طولانی بودن کاتا و تجلی آن در نام ۵۴ حرکت، بیانی از دراز بودن راه کاراته و فلسفه­ «بودو» است. استقامت، پایداری و توان جسمانی و اراده­ وصف­ ناپذیر باید داشت، تا بتوان را ه پر ریاضت و تذهیب را در کاراته طی کرد. «سوشی هو» اشاره‌ای آشکار و عینی به آن است. کاتای «سوشی هو» شبیه یک اثر هنری انتزاعی و برخواسته از ذهن است و نیاز به حسی عرفانی برای شناخت دارد.

SOSHIHO1

SOSHIHO2

SOSHIHO3

SOSHIHO4

SOSHIHO5

SOSHIHO6

SOSHIHO7

SOSHIHO8

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.