* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
سای‌ها - مدیر ذهن

سای‌ها

سای‌ها:

یعنی شدیدترین نابودی، آخرین حد شکست، له شدن و هم­چنین به معنی موج بزرگ نیز است. مهم نیست یک مشکل چقدر بزرگ است. هرکسی می­تواند با صبر و اراده، پشتکار و ایستادگی به ­پاخیزد و  بر آن غلبه کرده و از سد مشکلات عبور کند. این کاتا برای هنرجویان کمربند سیاه و بر محوریت حمله، استوار شده است. در این کاتا کمتر به دفاع می­پردازند و بیشتر تکنیک‌ها در آن هجومی هستند. شاید منظور معنوی کاتا این باشد که در هنگامه­‌ای که شکست حتمی است، تنها و تنها باید حمله کرد و در آخرین نقطه و مرحله ماند. یک سلحشور با ایمان به دشمن هجوم آورد و تسلیم نشد. همه­ تکنیک­‌های کاربردی در سای‌ها فنون حمله‌­ای بسیار مؤثر هستند که به نقاط حساس حریف ضربه وارد می­کنند. (به سر، شقیقه، زیرچانه، آبگاه، پیشانی). با گرفتن سر و ضربه زدن به آن، گرفتن دست و ضربه و پیشانی. منظور نهایی، اجرای ضربات بسیار کاری باقوت تمام است. کیمه­ عالی و سرعت زیاد، لازمه­ وجودی این کاتا می­باشد. تمرین برروی سرعت زیاد اصابت تکنیک­‌ها و چرخش‌ها مدنظر است. ریتم کلی و ضرب ­آهنگ کاتا، از دید ناظر خارجی همانند مبارزه­ یک جنگجوی تنها در محاصره نیروهای دشمن است که با دلیری بسیار و قدرت مافوق تصور می‌جنگد. در انتهای کاتا ضربان قلب کاتارو باید به حدود صد و شصت ضربه در دقیقه رسیده باشد. سای‌ها یا سای­فا از زیباترین کاتاهای کیوکوشین است.

SANYA1

SANYA2

SANYA3

SANYA4

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.