اویاما شیوههای مختلف هنرهای رزمی را آموزش دیده و بهترینهای هر کدام را دستچین کرده بود. او با استفاده از روشهای مختلف و متفاوتی که به سبک خودش اضافه کرد، در نهایت کیوکوشین را بنیان گذاشت. هنگام تاسیس سازمان کیوکوشین، سبکهای کاراته دیگری در ژاپن فعال بودند. چیزی که کیوکوشین را متفاوت میساخت نه تنها ترکیبی از چندین سبک مختلف بود، بلکه کومیته و مبارزاتی بود که به طور جدی و بدون استفاده از پوشش محافظ در طی آموزش انجام میشد، عقیده اویاما به فول کنتاکت (مبارزه آزاد و سخت) بود همان کومیتههایی که در کلاسهای کاراته انجام میگرفت.
دانستن این نکته ضروری است که بعد از ورود کاراته به ژاپن چنین مبارزاتی دیگر به طور رسمی در سبکهای کاراته مجاز نبود (درحالی که مبارزات بیشتر سبکهای اصیل کاراته خیلی سنگینتر از شیوه مبارزات کیوکوشین بوده و صرفا برای گرفتن اجازه فعالیت در سرزمین ژاپن استادان کاراته در دهه ۲۰ میلادی مجبور به تعدیل روش مبارزات کاراته به شکل «ایپون کومیته» یا به قول امروزی کنترلی شدند).
در کاراته، کومیته اوج تمرینات هر هنرجو است، طی کومیته بود که هنرجوی کاراته میتوانست مهارتهایش را در مقابل حریفان متعدد نشان دهد. جایی که تجلی ساختار کاراته – دفاع شخصی- نشان داده میشد. درست مانند مبارزات بوکس، دو تن در مقابل یکدیگر قرار میگیرند و برای غلبه برهم از فنونی خاص استفاده میکنند.
اهداف بسیار مثبتی از کومیته و چنین مبارزاتی حاصل میگردد، مثل تقویت ذهن، چگونگی کار با پا، درنظر گرفتن فاصله مناسب با حریف، ساباکی (جا خالی دادن) سدکردن حمله و ضد حمله، ضربههای مختلف دست و پا با ترکیبهای متفاوت و الیآخر که به هنرجو اجازه میدهد مهارتهایش را بسنجد و تجربه پیدا کند. دو هدف اولیه از کومیته و مبارزه آزاد، بالا بردن و تقویت اعتماد به نفس و توانایی آموزش و درس گرفتن از خطاست. در خیلی از سبکهای کاراته، از جمله کیوکوشین، بسیاری از روشهای آموزش و تمرین پیش از شرکت در کومیته باید با هنرجویان کار شود.
اول: هنرجو باید بتواند مهارت اجرای فنون در چهارچوب تکنیکهای پایه به صورت «ایدوگیکو» کیهونهای سه رفت و برگشت روی داچیهای مختلف را به خوبی انجام دهد. (در حالتهای لگدزنی، مشت زنی، دفاع دست و یا ترکیبی از همه).
دوم: هنرجو باید با «بونکای» هر کاتا آشنا باشد (کاربرد عملکرد). «بونکای» هر کاتا و خود آن کاتا درحقیقت پُلهایی هستند که فاصله بین کیهون (تکنیکهای پایه) و کومیته (مبارزه) را کم میکنند. بالاخره هنرجو باید «رنراکو» تمرین کرده باشد (تکنیکهای ترکیبی)، شامل ترکیبی از بلوکها، لگدها و ضربههای دست که به صورت درسهای مختلف تمرینی در حالت حرکت به جلو و عقب (سه رفت و برگشت) انجام میدهند.
کومیته مؤثر به وجود سه عنصر نیاز دارد، که باید در یک مجموعه هماهنگ با هم جمع شوند، این عناصر مهم عبارتند از: چوشین (تسلط بر بدن)، چوسوکو (نظم تنفسی) و شوشین (ثبات ذهن) هستند.
اول: cho shin، نیاز دارد که بدن پایه ثابت و محکمی داشته (وضعیت ساختاری) و از جایی هم باید با نوع حرکت به سادگی سازگار باشد. مثال عینی آن حفظ فاصله مناسب در هر لحظه بین هنرجو و حریف مقابل است.
دوم: Cho souko ، به معنی نظم تنفس فرد است. نفس کشیدن باید هماهنگ و موزون با هر حرکتی باشد. برای کاستن از تشویش و نگرانی باید آرام و عمیق نفس کشید تا از تنش جلوگیری کرد.
سوم: cho shin، برای بسیاری سختترین مورد است. این به معنای ثبات ذهن است. هنگام شرکت در هر نوع کومیته و مبارزه، از جمله کومیته در دوجو، ترس و هراس به سراغ ما میآید. باید بتوان این ترسها را مهار کرده و از آنها در جهت نفع خود بهـره گـرفت. تـرس باعث ترشح آدرنالین میشود. افزایش آدرنالین میتواند به عنوان یک منبع انرژی به بدن این امکان را بدهد که مانع حرکات غیرضروری شود. هنگامیکه این سه عنصر باهم یکجا جمع شوند، اساس کومیته به شکل صحیح فراهم میشود.
0 دیدگاه