در تمرینات کیوکوشین در هر جلسه تمرین، بسته به ظرفیت و ردهی هنرجویان، به موضوعات مختلفی پرداخته میشود. این موارد بسته به نظر استاد و شرایط زمانی و مکانی تفاوت دارد. ولی در کل به دو گروه اصلی تقسیم میشود که هر گروه نیز مشتمل بر مجموعهای از تمرینات است. در ادامه به اختصار به شرح هرگروه میپردازیم.
۱- نرمش
قبل از هر حرکت تکنیکی، بدن ورزشکار باید به خوبی گرم شود. همانگونه که قبلا گفتیم، مویرگهای تاندونها و مفصلها با نرمش و به آرامی، در اثر حرکت، باز میشود و خون در آنها جریان پیدا میکند. ضربان قلب بیشتر شده و در اثر جاری شدن خون بیشتر در اطراف تاندونها و سطح عضلات، دمای بدن نیز بالا میرود و همه شرایط برای انجام حرکات سنگینتر، مهیا میگردد. شیوه نرمش در تمرینات کیوکوشین به همان روش سنتی و کلاسیک، بهترین و کاملترین نحوه گرم کردن بدن است که به اصطلاح از نوک انگشتان پا، تا سر، همه مفاصل و تاندونها را بدون استثنا با کمی فشار و نرمش گرم میکنیم.
۲- تکنیکهای استاندارد
این تکنیکها معمولا بعد از اتمام نرمش، همانطور که هنرجویان درصفوف مرتب ایستادهاند، صورت میپذیرد. به اینگونه که استاد نام تکنیک را میگوید و چهار شماره از اینچ، نی، سان و شی میشمارد و همه کلاس تکنیک را تکرار میکنند. بعد از گفتن واژه ((کتا)) (Keta) توسط مربی، هنرجویان کیای کشیده، و سپس مربی شروع به شمردن اعداد به ژاپنی از یک تا ده با صدای بلند کرده و کلاس هم با هربار اجرای محکم تکنیک، کیای پرقدرتی میکشند. بسته به سطح هنرجویان، مربی، هر تکنیک را از بیست تا چهل بار میشمارد. در تمرینات کیوکوشین بالاترین درجه کلاس نیز میتواند در حین اجرا با فریاد کشیدن و گفتن ((هی شورای)) بقیه افراد حاضر در کلاس را تشویق کند تا با قدرت بیشتر تکنیکها را اجرا کنند. در این گروه تمرینی، ضربات دست، دفاعهای دست، انواع شوتوها تکنیکهای پا، از جلو، پهلو و عقب، همگی تمرین میشوند. کیای کشیدن و با قدرت کافی، تکنیک را انجام دادن از ضروریات دراجرای این تمرین است. ترتیب صحیح اجرای تکنیکها را برای شما مینویسم.
میگی سانچین داچی: سیکن جودان زوکی، سیکن چودان زوکی، سیکن آگوچی، اوراکن شومن اوچی، اوراکن سایواوچی، اوراکن هیزواوچی، تتسویی گانمن اوچی اوچی، تتسویی گانمن سوتواوچی، جودان اوکه، سوتواوکه، اوچی اوکه، گدان بارای، اوچی اوکه گدان بارای.
یانجکو، کیباداچی: شیتازوکی، سیکن مواشی چودان، سیکن مواشی جودان، هیچی آته جودان، هیچی آگه اوچی، هیجی اوروشی اوچی، فشار کف دستها.
میگی سانچین داچی: شوتومواشی اوکه، شوتوساکاتسواوچی، شوتواوچی کومی، شوتوهیزواوچی، شوتوگانمن اوچی اوچی، شتوتوگانمن سوتواوچی، شوتوگدان بارای، هایتواوچی اوچی، هایتو سوتواوچی.
فودوداچی: چرخش کمر از راست به چپ ده بار و برعکس، دستها به یقه، اسکات ده بار.
یانجگو، هیدرای زنکوتسوداچی: مایی که آگه
میگی زنکوتسوداچی: مایی که آگه
فودوداچی: کینگری، ماییگری چودان، مواشیگری گدان، مواشیگری چودان، مواشیگری جودان، اوچی مواشیگری، سوتومواشیگری، اوراموشی، کاکاتوگری، هیزاگری.
یانجگو – فودوداچی: یوکوکه آگه، کانستوگری، یوکوگری چودان، یوکوگری جودان، اوشیروکینگری، اوشیروگری چودان.
یانجگو، هیداری زنکوتسوداچی: شتواوکه کیاکوزکی.
۳- کیهون
اویاما میگوید: ((برای یاد گرفتن یک زبان، اول باید حروف آن زبان و صداها را یاد گرفت، سپس کلمهها و واژهها را آموخت، بعد اقدام به ساخت جملات کوتاه و تمرین برروی آنان کرد و در آخر با تکرار زیاد جملات، میتوان به راحتی گفتگو کرد. اگر کاراته را به یک زبان تشبیه کنیم تکنیکها حروف هستند، کیهونها کلمهها هستند کاتاها جمله هستند و در نهایت کومیته یعنی گفتگو و توانایی صحبت کردن و محاوره به این زبان است.)) این نظریه اویاما را یکبار دیگر مطالعه کنید و به مفهوم آن بیاندیشید. اجرا و تمرین تکنیکهای مختلف و ترکیب آنها با یکدیگر برروی داچیهای مختلف را کیهون گویند.
تنوع کیهونها خیلی زیاد است (مانند کلمه یک زبان) و مربی با فکر و اندیشه میتواند از ترکیب تکنیکهای مختلف، کیهونهای متنوعی از ساده تا پیشرفته ابداع کند. حرکت روی داچیهای مختلف و مواته کردن، موجب فشار دایم و مستمر روی پاها و باسن است. عضلات مختلف در داچیهای مختلف، تحت فشار قرار دارند و مانند اینست که به وسیله وزنه، آنها را زیر فشار بگذاریم و به عنوان نمونه وقتی روی داچی ((زنکوتسو)) به شکلی صحیح نشستهاید، یعنی زانوی جلو شکسته و زانوی عقب کامل صاف باشد، فشار زیادی روی عضله چهار سرزانو، دوقلوی ساق، سرینی کپلها، تاندون آشیل و عضلات کف پا وارد میآید. داچیهای دیگر نیز، به همین شکل قابل بررسی هستند. مواته کردن با باسن، تمرین بسیار مناسبی برای عادت کردن به استفاده از عضلات سرینی جهت شوک در ضربات میباشد. در تمرینات کیوکوشین برای مبتدیان نیز حرکت مداوم روی داچی و رفت و برگشت، تمرین خیلی خوبی جهت آموزش در اختیار گرفتن وزن و مرکز ثقلشان است. در این جا چند نمونه از تکنیکهای ترکیبی را (کیهون) از ساده تا پیشرفته برایتان میآورم. خود شما با کمی حوصله و دقت به راحتی قادر به ساختن کیهونهای جدیدی خواهید بود.
۱- زنکوتسوداچی؛ جودان اوکه، کیاوزوکی، سه رفت، مواته و سه برگشت دوباره مواته.
۲- زنکوتسوداچی؛ ماییگری چودان، جودان اوکه، کیاکوزوکی، سه رفت و مواته.
۳- زنکوتسوداچی؛ گدان بارای، جودان اوکه، هیجی جودان ( همه با یک دست)، کیاکوزوکی، سه رفت و مواته.
۴- زنکوتسوداچی؛ ماییگری و مواشیگری، یانجگو، کیباداچی، هیجی اورشی اوچی، سه رفت و مواته.
۵- زنکوتسوداچی؛ اوراکن شومن اوچی، هیجی جودان، تستویی گانمن اوچی اوچی، گدان بارای، اوچی اوکه (همه به یک دست)، کیاکوزوکی، سه رفت و مواته.
۶- کوکوتسوداچی؛ ماییگری، شوتومواشی اوکه، موروتوزوکی، سه رفت و مواته.
۷- کوکوتسوداچی؛ ماییگری، شوتومواشی اوکه، موروتوهایتواوچی اوچی، کیاکو هیجی جودان، مایی هیجی جودان سه رفت و مواته.
۸- زنکوتسوداچی؛ یوکوگری، کیباداچی، گدان بارای، کیاکوزوکی، سه رفت و مواته.
۹- زنکوتسوداچی؛ اوچی مواشیگری، اوچی اوکه، کیاکوزوکی، سه رفت و مواته.
۱۰- کیباداچی؛ سوتومواشی، گدان بارای، حرکت به زنکوتسو، جودان اوکه، کیاکوزوکی، مواته کیباداچی.
در تمرینات کیوکوشین هزاران گونه متفاوت از کیهونهای ترکیبی را با کمی فکر میتوانید ابداع نمایید. کیهونها را میشود در شیوههای متعدد اجرا کرد: سمبون مواته = سه رفت و برگشت، سمبون ساگاری= سه رفت و عقب کشی، گایتن سمبون مواته= سه رفت چرخشی و برگشت، گایتن سمبون و گایتن ساگاری= سه رفت چرخشی و چرخشی عقب کشی. میتوانید کیهونهایی را به صورت دایرهای، در جا بزنید. یعنی؛ یکی از پاهایتان ثابت باشد و با حرکت حول محور آن پا، تکنیک اجرا کنید.
مانند هیداری زنکوتسوداچی که پای عقب (پای راست) ثابت میماند. با چرخش نود درجه به طرف راست بدن- گدای بارای میکنید و با حرکت به طرف جلو و زدن اوی زوکی، دوباره در هیداری زنکوتسو قرار میگیرد. منتهی با نود درجه اختلاف جهت و سپس همین حرکت را دوباره تکرار کنید. در نهایت در دچار جهت راست، پشت، چپ و جلو گدان بارای اوی زوکی را اجرا کردهاید. بعد میتوانید پاها را عوض کرده و در جهت عکس نیز کیهون را تمرین کنید. به راحتی میتوانید تکنیکهای زیادی را در این ترکیب بگنجانید.
[…] کومیته اشکال مختلفی دارد. متداولترین و سختترین نوع آن جیسن کومیته است هنرجویان به صورت کاملا آزاد باهم مبارزه میکنند. درگذشته رزمی کاران اینگونه مبارزه میکردند، ضربه به تمام قسمتهای بدن حریف آزاد بود و تا یکی از دو حریف از پا درنمیآمد، مبارزه ادامه داشت. ولی روش مبارزه جیسن کومیته با ورود به قرن بیستم تقریبا منسوخ شد. شیوه مبارزات اویاما هم در شروع کار تقریبا همین جیسن کومیته بود، ولی خیلی زود قوانین کیوکوشین را جایگزین آن نمود. […]