* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
بروس لی - مدیر ذهن

بروس لی

بروس لی در سال ۲۷ نوامبر ۱۹۴۰ در چین به دنیا آمد. او استاد هنرهای رزمی کونگ فو، بازیگر فیلم‌های رزمی، نظریه ‌پرداز و بنیان‌گذار سبک جیت‌کان‌دو بود. بسیاری او را یکی از تاثیرگذارترین رزمی‌کاران قرن بیستم می‌دانند. بروس لی، ستاره فیلم های رزمی اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی بود که به علت اجرای تکنیک‌های زیبا و برتر در مبارزه و نمایش آن‌ها در فیلم‌هایش معروف و مشهور شد.

بروس لی فقط یک ستاره‌ی رزمی‌کار نبود او یک اسطوره‌ی بین‌المللی بود. او مردی قوی و خستگی‌ناپذیر بود و بر همه مشکلات زندگی غلبه می‌کرد و سعی می کرد در هر مسیری قدم می‌گذارد بهترین باشد. برخلاف سایر رزمی‌کاران چشم بادامی که سینمای آمریکا در هالیوود با آن‌ها مشکلی ندارد، در فیلم‌های بروس لی، یک قهرمان چشم بادامی با تکیه بر میراث سرزمین مادری‌اش، ضد قهرمان های موبور و آمریکایی را کتک می‌زد و تحقیر می‌کرد.

بروس لی، از معدود ستاره‌های سینمایی در آمریکا بود که نه تنها وابستگی به رویکردهای آشکار و پنهان سیاستگذاران سینمای آمریکا نداشت، بلکه خواسته یا ناخواسته درست عکس رویکرد آنها عمل می‌کرد. او بیش از هرچیز بر روحیه‌ی ملی‌گرایی نیاکانش تاکید داشت و با نمایش فیلم‌های او،  آمریکایی‌های چینی‌تبار، پس از سال‌ها تحقیر و شناخته شدن به عنوان شهروند درجه دوم، احساس غرور و افتخار کردند.

163349_122

بروس در ۱۸ سالگی قهرمان کونگ‌فو کشورش شد. علاوه بر هنرهای رزمی او قهرمان رقص چاچا هم بود. این رقص به تعادل بدنی او کمک زیادی می‌کرد. زمانی که بروس در ۱۸ سالگی عازم آمریکا شد فقط ۱۰۰ دلار درجیبش داشت ولی او با آموزش رقص چاچا به آمریکایی‌ها پول خوبی پس‌انداز نمود کرد .

از آن‌جایی که بروس شاگرد خلف استاد بزرگ کونگ‌فو ایپ من بود، در کالیفرنیا اقدام به آموزش هنرهای رزمی کرد. تا آن زمان کونگ فو به صورتی مخفیانه فقط به چینی‌ها آموزش داده می‌شد که بروس واقعا این‌کار را ناشایست می‌پنداشت او اعلام کرد که کونگ فو را به آمریکایی‌های اعم از سیاه و سفید مشترکا آموزش می‌دهد و شروع به ثبت‌نام کرد.

از چین وونگ جک من به نیابت از جامعه‌ی چینی برای مبارزه با بروس لی آمد، اگر بروس شکست می‌خورد دیگر اجازه‌ی برپایی کلاس را نداشت. هیچ ویدیوئی از این مبارزه وجود ندارد، ولی شاهدان زیادی ادعا می‌کنند که این مبارزه‌ی چند ساعته بسیار شگفت‌انگیز بوده و در آخر جک من متوجه می‌شود که قادر به شکست بروس نیست و دست از مبارزه می‌کشد. بروس پیروز می‌شود و بروس به آموزش کونگ فو در آمریکا می‌پردازد. بروس در سال ۱۹۶۴ میلادی با لیندا لی کادول ازدواج کرد و ثمره‌ی این ازدواج دو فرزند به نام‌های : برندان لی و شانون لی بود.

یک روز قبل از نرمش بروس لی هالتر ۴۵ کیلویی برداشت و بر شانه‌هایش گذاشت و تا زمین خم شد تا بدنش با زمین موازی گردد، تمرین سخت باعث آسیب نخاعی و درد شدیدی در ناحیه کمر او گردید، پزشک به او گفت دیگر قادر به وزنه زدن و حرکات ورزشی سخت نیست تیم پزشکی به وی هشدار دادند که  ” زندگی نرمال ” داشته باشد  او فلسفه‌ی خودش را داشت با تلاش و پشتکار توانست به آنها بفهماند که دوباره قادر به راه رفتن با پاهای خودش و تمرینات ورزشی سریعتر و قویتر است.

بروس لی در چند برنامه تلویزیونی و فیلم سینمای آمریکا بازی کرد که فیلم The Green Hornet یکی از آن‌ها بود ولی به‌خاطر افکار نژادپرستانه؛ اغلب تهیه‌کنندگان یک مرد آسیایی برای نقش اول فیلم‌شان را نمی‌پسندیدند. علیرغم این موضوع، بروس از سوی افراد مشهور و ستاره‌های هالیوود مانند: استیومک‌کوئین، جولوئیس، چاک‌نوریس، جیمزکوبرن و کریم عبدالجبار مورد استقبال قرار می‌گرفت. در فیلم Fist Of Fury   که چکی چان به عنوان سیاهی لشکر بازی می‌کرد بروس لی از ساختمان‌های بلند سقوط کرد و توانست رکورد بلند ترین سقوط را در سینمای چین بشکند، در این فیلم چکی چان از بروس لی کتک خورد ولی باعث آشنایی بیشتر این دو اسطوره با هم شد .

بروس برای دوربین‌ها بسیار سریع بود و اغلب حرکاتش را نمی‌توانستند به صورت کامل و واضح  به ثبت برسانند و کارگردان‌ها را مجبور به ضبط آهسته فیلم می‌کرد تا حرکات به وضوح مشخص باشند. درسال ۱۹۶۶ بروس لی برای نقش کاتو انتخاب شد ولی فیلمبردار شاکی بود که حرکات دست و پاها خیلی سریع است و او قادر به تصویر گرفتن نیست.

modir zehn_0

چاک نوریس آدم کله شق و رعب انگیزی بود و به راحتی شکست نمی‌خورد. مبارزه آن‌ها مانند بمبی صدا داد و همه را مبهوت کرد. در این مبارزه کدامیک برنده بودند ؟  این سوالی بود که همه از هم می‌پرسیدند‌. با این وجود، ( فقط و فقط یک‌بار‌) چاک نوریس شکست خورد و بعضی از صحنه‌های این مبارزه در فیلم ” اژدها وارد می‌شود ” اکران شد. حتی چاک هم گفت : به طور قاطع بروس یک اژدهاست . و ما در فیلم اژدها با چشمان خودمان دیدیم .

او در سال ۱۹۷۳ فوت کرد در حالیکه فقط ۵ فیلم ( در نقش اصلی ) بازی کرده بود ولی جالب است که مرگ تراژیک و بی موقع بروس لی در واقع ژانر جدیدی در فیلم‌های کونگ فو ایجاد کرد که آن هم ژانر سوء استفاده از بروس بود. تعداد کل این فیلم‌های تقلیدی از او جمعا ۱۶۸ فیلم است‌. در اصل بروس لی آن‌قدر محبوب شد که فیلم‌سازان فهمیدند چه چیزی در مورد نام او یا شیبه به او باعث فروش بیشتر فیلم ها خواهد شد‌. آخرین فیلم بروس بازی مرگ نام داشت ( Game Of Death  ) که قبل از پایان ساخت بروس درگذشت و کارگردان با شبیه‌سازی فیلم و استفاده از فیلم‌های قدیمی فیلم را به اکران رساند.

 مرگ او فاجعه‌ی غ‌ انگیزی برای سینمای هالیوود بود .

منبع : ( زندگینامه‌ی بروس لی )

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.