پیدایش کاراته در اوکیناوا
کاراته، در اصل مربوط به اوکیناوا است: اوکیناوا، قرنها یک ارتباط فرهنگی و تجاری با چین داشت. مردم اوکیناوا باور دارند که اجداد آنها از چین آمده اند. شاید به دلیل فرهنگ چینی، هنرهای ادبی و هنرهای مبارزه به میزان بالایی به همین موضوع مربوط میشوند. در آن روزها اوکیناوا به عنوان مجمع الجزایر ریوکیو خوانده میشد، اوکیناوا بزرگترین جزیره، و قلمروی غیروابسته بود، گرچه ريشه هاي کاراته به هیچ عنوان ژاپنی نیست، ولي گسترش کاراته مدرن (کاراته دو) در ژاپن اتفاق افتاد و در سراسر جهان كاراته را جزیی از فرهنگ ژاپن ميشناسند.
تا اوایل قرن پانزدهم مجمع الجزایر ریوکیو به سه قلمرو غیروابسته تقسیم شده بودند: چوزان، هرکوزان و نانزان، جایی که اسلحه تحریم و قدقن بود. این موضوع باعث شد مردم از ابزارهایی استفاده کنند که به راحتی میتوانستند آنها را جایگزین سلاح کرده و برای دفاع شخصی بکار برند. وسایل کار کشاورزی و لوازم ماهیگیری مثل بو، جو، تامبو، نانچاکو، تونفا، سای، کاما،ته کو، سوروجین، تینبه، روچین و اِکو (پاروی قایق)، آزاد بودند چرا که مردم برای کارشان به آنها نیاز داشتند. وسایلی که در مواقع مبارزه در مقابل سلاحهای واقعی مثل اسلحه عمل میکردند. کاتانا (شمشیر) بهطور انحصاري توسط سربازان و ساموراییها استفاده میشد.
امروزه این اسلحه ها (ابزارهای کار) در کوبودو استفاده میشوند. کوبودوی مدرن توسط شینکو ماتایوشی (۱۹۴۷-۱۸۸۸) ابداع شد، او در کوبوجوتسو تجربه داشت (واژه دوم یعنی جوتسو به دو و کوبوجوتسو به کوبودو تبدیل شد). (دیگر سبک ها: کاماجوتسو، تونفاجوتسو، نونچاکوتسو، و اِکوجوتسو). هنگامیکه امپراطور هیروهیتو درسال ۱۹۲۱ از اوکیناوا دیدن کرد، شاهد اجرای یک برنامه کوبودو توسط ماتایوشی و چوجون مییاگی بود (میاگی و ماتایوشی هر دو متولد سال ۱۸۸۸ در شهر ناها بودند).
فاصله جزایر اوکیناوا به تایوان، چین و خاک اصلی ژاپن تقریبا به یک اندازه است (حدود ۵۰۰ کیلومتر تا ژاپن، ۵۰۰ کیلومتر تا تایوان و ۶۰۰ کیلومتر تا خاک اصلی چین) وجود معادن غنی گوگرد در مجمع الجزایر ریوکیو یکی از دلایل چشم داشت چینی ها به این منطقه و تامین مواد اولیه باروت بوده است. به دنبال تصرف جزایر ریوکیو توسط چینی ها به سال ۱۳۴۰ و تشکیل فرمانروایی وابسته به حکومت مینگ گروه هاي زيادی از صنعتگران، هنرمندان، دریانوردان، راهبان، نویسندگان و… به سوی اوکیناوا روانه شدند، که اغلب در منطقه کومه مورا Kumemura اقامت گزیدند.
برخی از آنها استاد کمپو بودند كه در کنار کارهای اصلی خود اقدام به آموزش هنرهاي رزمي به اهالی نمودند. به مرور زمان کمپو با هنر محلی ته Te مخلوط گردید، و شیوه جديدي به نام تو –ده (To-de) یا دست چینی تانگ ته(Tang Te) به وجود آمد(پارهای اوقات به آن اواکیناوا-ته نیز میگفتند) ممنوعیت حمل سلاح چه در زمان حکومت دست نشانده چین بر اوکیناوا چه در دوران تسلط شیمازو Shimazu عامل مهم و تعیینکنندهای در رشد و تکامل هنرهای رزمی در بوده است. غالب این تمرینات به شکلی مخفی و زیرزمینی دور از چشم ماموران حکومتی(طی چند قرن انجام میشد) همین نکته مخفی بودن، تمرینات استادان رزمی و هنرجویان، یکی از دلایل عدم شفافیت مستندات تاریخی درباره هنر رزمی است، چه نگهداری مدارک، کتب، نوشته و دستورالعمل در رابطه با تو –ده خود موجب لو رفتن و دلیلی برای سرکوبی و شکنجه هنرجویان رزمی بود.
از این جهت اکثر اطلاعات امروزین ما، به صورت سینه به سینه و نانبشته منتقل گردیده، که خود انصاف خواهید داد در چنین مواردی چه اضافات و نُقصان هایی بر دانش رزمی رفته است. آنچه مسلم است، سه سبک اصلی که متاثر از نام مناطق جغرافیایی بودند از تو –ده به وجود آمد:
۱-شوریته ۲- توماریته ۳- ناهاته.
در همان دوران اختناق، اواخر قرن ۱۷ میلادی مستشاری چینی بنام وانگجي (wang ji) که در اوکیناوا خدمت میکرد و از استادان کمپو بود به برخی از اهالی روستایی در ناحیه توماری یک روش مبارزه يا فرم را (که امروزه ما کاتا مینامیم) آموزش داد. این کاتا به نام خود او وانشا (Wanshu) مشهور شد. دراواسط قرن ۱۸ شخص دیگری به نام توده ساكاگاوا Sakugawa Todeبه چین رفت تا کمپو ياد بگيرد. سال بعد استادی چینی بنام كوشانكو Kushanku(به چینی Guan Kui) به اتفاق تعدادی از شاگردان ارشدش به اوکیناوا آمد و شروع به تدريس هنرهاي رزمي نمود. کاتای كوشانكو (سوشیهو) Kushanku ماحصل همان آموزشها است (هنرهای رزمی اوکیناوا عمیقا تحت تأثیر هنرهای رزمی چینی بود. در سال ۱۷۵۶، «کوشانکو» (تحت عنوان کونگ شیانگ و نامهای دیگر هم شناخته میشد) که افسر مخفي ارتش چین بود به اوکیناوا سفر کرد. کوشانکو (کاتای کوسانکو / کوشانکو به اسم او است). استاد هنرهای چینی یعنی چوآنفا بود، و با ورود به اوکیناوا تدریس این سبک رزمی به مردم آن دیار را شروع کرد. بهترین و معروفترین شاگرد او توده ساکاگاوا نام داشت).
ساكاگاوا در بازگشت از چین و اطلاع از حضور استاد كوشانكو در اوکیناوا به شاگردی او درآمد. در حقيقت سنگ بنای زيرين و آغاز تغییرات عمده در هنر رزمی و به وجود آمدن کاراته دو مدرن را ساكاگاوا بنیان نهاد. معروفترین شاگرد ساكاگاوا، فردی بود به نام ماتسومورا سوكن معروف به بوشي (Bushi) (جنگجو) که تا تا زمان مرگش (۱۸۸۷) زندگی پرباری در گسترش هنرهای رزمی داشت. میتوان او را بنیانگذار شوریته به حساب آورد. ماتسومورا همچنین به تعداد زیادی از درباریان و اعضای خانواده سلطنتی هنر رزمی شوریته را آموزش داد. در همان ایام شخص دیگری به نام ماتسوموراكوساكو Matsumara Kosaku استاد «توماریته» بود. (برخی معتقدند توماريته از شوریته مشتق شده است).
در ۱۸۷۵ میلادی استادي از اهالی ناها به نام كانريوهيگاشيونا Higashionna Kanryo براي یادگیری کمپو به استان فوکین Fukien چین رفت. هيگاشيونا وقتي به اوکیناوا بازگشت ناهاته را معرفی نمود. شوریته و توماریتهبعدها به سبکهای متعددی از شورينريو Shorin- Ryu تقسیم شدند. در حالی که از ناهاته، سبک گوجوریو پدیدار گردید. در اواخر قرن نوزده میلادی مرد دیگری به نام اوچيكانبان Uechi- Kanbunنیز به فوكين رفت. او هم بعد از بازگشت به اوکیناوا سبک دیگری بر اساس فلسفه ناهاته به نام اوچيريو Ueichi-Ryu بنیان گذارد.
بعضی از هنرجویان اوکیناوایی (که بعدها استاد رزمی شدند) در سالهای نوجوانی به چین رفتند تا نزد استادان هنرهای رزمی مثل؛ شائولین (کونگ فو)، کمپوی چینی، چوآنفا و پاکوآ را بیاموزند، به این سبك بوکس چینی یا کوآنفا (قوانین مشتزنی) نیز ميگفتند. آنچه مسلم است به مدت قریب ۳۰۰ سال هنرهای رزمی به شکل پنهانی در اوکیناوا رشد و ترقي یافت و كم كم بنام اوکیناواته شهرت پیدا و در سه رشته اصلی «شوریته – ناهاته- توماریته» که بر اساس مکان های پیدایش آنها نامگذاری شده بودند، رشد و پیشرفت نمود.
سه سبک اولیه کاراته عبارتند از: شورین ریو – گوجوریو – اوچیریو -. سبک ها، رشته های بی شمار دیگری از این سه شاخه به وجود آمدند. قدیمیترین تاریخچه مربوط به شورین ریو میباشد و در واقع شاید بتوان آن را سبک سنتی کاراته اوکیناوایی به شمار آورد. به وجود آمدن سبک کره ای تکواندو Teakwon- do که به اواخر دهه ۱۹۴۰ و اوایل دهه ۱۹۵۰ باز میگردد، بر پایه سبک شورین ریو بوده است.
0 دیدگاه