* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
مفهوم دفاع شخصی - مدیر ذهن

مفهوم دفاع شخصی

مفهوم دفاع شخصی

تصور كنيد در فضايى باز ايستاده ­ايد; شدت نور خورشيد چشمان­تان را آزار مى­دهد; كف دست را سايه­ بان چشم می­کنید تا از شدت نور بكاهيد. در واقع از چشمان­تان در برابر مهاجمى خارجى (نور خورشيد) دفاع مى­كنيد. در شبى تابستانى، هنگام خواب، پشه­ اى با وزوز بال­ هايش، آرامش شما را به­ هم مى­زند; با حركت دست پشه را دور مى­كنيد. يعنى; در برابر آزار مزاحمى سمج (پشه) از خود دفاع كرده و واكنش نشان مى­دهيد.

دفع كردن، سد كردن، رد كردن و يا دورى جستن از هر عامل مزاحمى را دفاع شخصى مى­نامند. شنيدن واژه‌ى دفاع شخصى (Self Defense)ذهن ما را به دنياى هنرهاى رزمى مى‌كشاند. آن دسته از روش­ ها و فنونى كه بتوان با استفاده از آن­ها در برابر هر مهاجمی، سلامتى جسمى و روانى خود را حفظ كرد، دفاع شخصى است.

روش ­هاى ­حفاظت،­ حراست ­و جنگ­ با دشمن ­متجاوز از ديرباز در سرزمين­ ها و ملل مختلف وجود داشته است و منحصر به نوع شرقى آن نمى­گردد. واژه‌ى هنرهاى­رزمى، ناخودآگاه فكر را متوجه شرق دور مى­نمايد. علت اين­كه روش­هاى مبارزه و جنگ با دست خالى را هنرهاى­رزمى مى­نامند، به­ خاطر وجود افكار و انديشه هاى صلح­جويانه و انسانى حاكم بر آن­ها است. فلسفه‌ى مكاتب هنرهاى­رزمى شرقى، بر اصول اخلاقى و مبانى تربيتى و معنوى بنا شده است. نابود كردن، از پا درآوردن يا كشتن حريف، مد نظر نيست. غلبه و پيروزى بر مهاجم در چارچوب اصول و قوانين رزمى كفايت دارد.

هنر دفاع شخصى، منحصر به فنون فيزيكى و تكنيك‌هاى دفاعى و تهاجمى رايج نمى­گردد. اگر چه مى­توان از اين زاويه هم به آن نگريست. دفاع شخصى فرايندى وراى همه‌ى اين­ها است. تبحر و مهارت در زد و خورد خشونت­ بار حريف يا دشمنى را ناكار كردن و… . همه­ اين ها ممكن است دفاع شخصى به نظر برسند; اما در فلسفه‌ى حقيقى دفاع، رهايى از ترس ناشى از تهاجم، مد نظر است. دفاع شخصى، لزوماً به معنى درگيرى فيزيكى و تقابل رو در رو نيست.

در تعريف جامع، آن دسته از تجارب و مهارت‌هايى را كه در تمام مراحل زندگى براى حفظ سلامتى جسم و روح به كار رود، دفاع شخصى مینامند. روش ­ها يا كارهايى را كه به واسطه انجام آن­ها، از لحاظ جسمى و روحى، امنيت پيدا كرده و سلامتى ­تان حفظ گردد و هيجان و التهاب پديد آمده از موقعيتى خطرناك كاهش یافته و آرامش به محیط بازگردد را دفاع شخصى گویند.

مى­توان گفت توانايى، ذكاوت و قابليت­هايى كه روزانه براى حفظ خود در دو بُعد مادى و معنوى، استفاده كرده و اين مهارت­ها، منجر به بالا رفتن كيفيت و درجه امنيت زندگى مى­گردد، دفاع شخصى نام دارد. وراى همه‌ى اين توانايى ­ها بايد بتوانید خود را فارغ و دور از هر‌گونه دشمنى و خشونت بيابيد. كه در نتيجه، شغل‌تان راحت‌تر، زندگى‌تان بهتر، روابط‌تان با اطرافيان نرمتر و دركل، سروكله زدن‌تان با امور شخصى و دنيوى و اطرافيان، نرم، ساده و بدون هرگونه تنش خواهد شد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

3 دیدگاه

  1. فنون دفاع شخصی - مدیر ذهن دی ۷, ۱۳۹۴ در ۲:۱۹ ب.ظ - پاسخ

    […] از فنون دفاع شخصی و آموزه­‌هاى سبك­‌هاى مختلف هنرهاى­ رزمى، (كاراته، […]

  2. هنرهای­ رزمی و دفاع - مدیر ذهن بهمن ۳۰, ۱۳۹۴ در ۳:۲۵ ب.ظ - پاسخ

    […] هنرهای رزمی واقعا به درد دفاع شخصى­ می­خورد، آيا برای به روز بودن باید در گذر زمان، مرتبا […]

  3. alireza آذر ۸, ۱۳۹۵ در ۱۱:۱۶ ب.ظ - پاسخ

    باسپاس
    بهترین ،جامع ترین و زیباترین تعریفی بود که درباره موضوع دفاع شخصی خونده بودم خیلی ممنون

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.