* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
تکنیک های اوکیناوایی - مدیر ذهن

تکنیک های اوکیناوایی

این شکل بخشی از( kata Anan ryueiryu ) است. در این تکنیک، فرم دست مانند بیل جرثقیل است. با دست مخالف مهاجم را با قدرت نگه دارید.

anan     anan kata

 

TORA GUCHI

دهان ببر

این تکنیک در کاراته اوکیناوا بسیار استفاده میشود. تکنیک در زمانی باید انجام شود که در رویارویی با حریف در فاصله نزدیک باشید و بتوانید به گلو یا بیضه مهاجم چنگ بزنید. این روش در کاتا با قدرت زیاد انجام میشود و عضلات شما باید در انقباض کامل باشند.

TORA GUCHI

 

TOMOE NAGE

چرخ بزرگ

این تکنیک در Bubishi باستانی نشان داده شده است. TOMOE NAGE همان اصطلاح جوتسوجو میباشد و به عنوان ” پرتاب قربانی” شناخته میشود. این تکنیک در مواقعی که حریفی قوی، به شما فشار زیادی وارد میکند تا شما را به زمین بخواباند، بسیار موثر است. شما بر زمین میخوابید و با حرکت پا او را پرتاب میکنید.

TOMOE NAGE

 

YOKO EMPI

ضربه آرنج

این روش بسیار ساده است و وقتی از پشت به شما حمله می =کند به هدف دفاع از خود می توانید این حرکت را انجام دهید. ضربه در این تکنیک به سمت سر و صورت میباشد. در انجام این تکنیک دست حریف را محکم بگیرید و با دست دیگر ضربه را وارد کنید.

YOKO EMPI

 

 

MAWASHI EMPI

ضربه با پشت آرنج

در این تکنیک هم از آرنج استفاده میشود. اما این بار زمانی این تکنیک را استفاده میکنید که مهاجم در روبروی شما است. درواقع دفاعی است با آرنج وقتی مهاجم به شما نزدیک است. در این تکنیک از دست دیگر استفاده کنید و سر او را به سمت آرنج بکشید تا ضربه وارد شده دو برابر دردآور باشد.

MAWASHI EMPI

 

HIRAKEN

پنجه خرس

این تکنیک همان سبک قدیمی مشت است. که به پنجه خرس شناخته شده است.

دراین تکنیک از پنجه خود استفاده کنید و به صورت حریف حمله ور شوید. این تکنیک شکل های متفاوتی دارد .این تکنیک را در برابر صورت ، دنده ها و دست حریفبکارگیرید. توجه داشته باشید در زدن این تکنیک، نیاز نیست کل بدن با حریف درگیر شود و به همین خاطر در زمانی که در فاصله نزدیک قرار گرفتید این تکنیک را اجرا کنید.

HIRAKEN

 

TUITE

دست اژدها

TUITE یا torite در سالهای اخیر بسیار محبوب شده است اما هیچ تعریف دقیقی از torite وجود ندارد. می توان در باره این تکنیک چنین گفت که torite نشان دهنده مجموعه ای از تکنیک های مختلف است. ترکیبی از چنگ زدن، کشیدن، فشار با نوک انگشتان که بسیار دردآور می باشد.

fingers

انگشتان دست

قفل کردن انگشت را می توان به صورتهای متفاوت اجرا کرد. در همه حالت ها انگشتان باید به جهت مخالف چرخیده شوند. یا شصت را می توان بیش از حد خم کنید، که روش بسیار دردآوری است و در شکست حریف بسیار موثر.

fingers

 

hair pulling

کشیدن مو

این روش در مبارزه خیابانی بسیار دیده شده است. امروزه موی افراد غالبا کوتاه است اما در گذشته ۹۹درصد از افراد دارای موی بلند بوده اند و این روش کاربرد زیادی داشته است. نکته اینجاست که باید مو را بگیرید و به دور دست بپیچانید و محکم بکشید. حتی می توانید حریف را با موها بگیرید و به سمت دیگر پرتاب کنید.

hair pulling

 

Poking

اجبار

شما می توانید با انگشتان دو دست به چشم ها و یا گردن و یا زیر بغل حریف ضربه وارد کنید. Pokes  بسیار دردناک است. و مهاجم را متوقف می کند. این تکنیک قطعا مهاجم را از کاری که می خواهد انجام دهد، منحرف می کند.

Poking

 

Tearing

پاره شدن

در کاراته اکیناوا تقویت انگشتان دست بسیار مهم است. اگر انگشتان قوی داشته باشید به راحتی می توانید گلو و یا اندام تناسلی حریف خود را پاره کنید. تکنیک را به هدف پاره کردن عضله سر بازو، ران و شکم  استفاده کنید.

Tearing

 

 

dirty tricks

حقه های کثیف

در کاراته  حقه های  زیادی وجود دارد. این حقه ها به صورت آشکار و شفاف، یا به صورت پنهانی در کاتاها قابل یادگیری اند. چند مثال: سر را به طور ناگهانی به عقب بردن. پرتاب چیزی به سمت چشمان مهاجم، تظاهر به تسلیم شدن، تظاهر به گیج بودن و نفهمیدن

dirty tricks

 

joint locking

فشار مفاصل

اگر حریف قصد تسلیم شدن ندارد، می توانید با این حرکت او را تسلیم خود کنید. این تکنیک بسیار دردآور است. هنگام قفل کردن بر روی مفاصل و فشار بر آنها باید دست حریف را بپیچانید تا به آرنج او هم، ضربه وارد شود.

joint locking

 

 

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.