* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>

آیا بدنسازی با وزنه برای همه مناسب است؟

میزان عضلانی بودن بدن تا حدی که جذاب به­ نظر برسد، بسته به­ جنس و فیزیک اشخاص متفاوت است. بیشتر مردان علاقمند به داشتن عضلات درشت و برآمده هستند درحالی که زنان هماهنگی و تناسب برایشان مهم می­باشد.

با وجود این­که بدن­سازی دارای مزایای فراوانی است، اما مهم­ترین نکته این است که این ورزش چگونه بر شکل خاص بدن هر شخص چه تاثیری می­گذارد. دانستن این­که بدن ما چگونه به یک برنامه ورزشی عکس ­العمل نشان می­دهد می­تواند اعتقاد به بسیاری از افسانه­ های بی­ اساس مربوط به بدن­سازی و وزنه­ برداری را از بین ببرد و شما را کمک کند که با واقع­ بینی، برنامه­ های را دنبال کنید که پاسخگوی نیازهای بدن «شما» باشد. بسیاری از خانم­ها ورزش با وزنه را معادل عضلانی و مردانه شدن بدن می­دانند.

بسیار مهم است که بدانیم بدن زنانه، به­ دلیل تفاوت­های هورمونی، نسبت به تمرین­های همراه با وزنه به­ شکل کاملا متفاوتی عکس­ العمل نشان می­دهد. هورمون تستسترون در شکل­ گیری و رشد عضلات نقش بسیار مهمی ایفا می­کند و میزان بسیار پایین آن در بدن زنان، عضلات را به­ سوی برجسته شدن سوق نمی­دهد.

متاسفانه، داروهای تقویتی غیرمجاز، با وجود آسیبی که به بدن می­رسانند توسط عده­ ای از ورزشکاران زیبایی اندام (مرد یا زن) مورد استفاده قرار می­گیرد. این داروها به قیمت برهم زدن شرایط  هورمونی، موجب عضله­ سازی می­ شوند.

از خطرات مصرف این داروها که anabolic androgenic steroide نام دارند، می­توان از تحلیل بیضه در مردان، ایجاد خصوصیات مردانه در زنان، آکنه (جوش­ های عمیق و چرکی)، تخریب کبد و اختلال شخصیت نام برد. کسانی که به ورزش با وزنه می­ پردازند باید بدانند که عکس­ العمل بدن آنان نسبت به تمرین­ با ورزنه­ نمی ­تواند مانند کسی باشد که داروی آنابولیک مصرف می­کند. هر موجودی دارای مشخصات فیزیکی خاصی است که بر چگونگی فرم­ گیری عضلات تاثیر مستقیم دارند.

تا به حال شده که بعد از یک روز کاری سخت و پر از استرس، وقتی کارهایتان به­ خوبی پیش نمی­رود، احساس عصبانیت کنید و با افرادی که در اطرافتان هستد کج­ خلقی کنید؟ شاید خودتان هم نخواهید که عصبانی شوید، اما کاری از دست­تان بر نمی­آید.

پیاده­ روی به مدت نیم ساعت می­تواند شما را کاملا آرام و حتا خوش­ خلق کند. ورزش مواد شیمیایی موجود در مغز را که با احساس شادی و شادابی ارتباط دارند، فعال کرده و فرد احساس آرامش می­کند. بهتر است قبل از انجام کارهای روزانه، مخصوصا اگر کارتان پر استرس است، کمی ورزش کنید.

ورزش منظم می­ تواند در شما احساس بهتری ایجاد کند و اعتماد بنفس را بالا ببرد. ورزش، افسردگی و اضطراب را کاهش می­ دهد

ورزش منظم سلامت جسمی و روحی را حفظ می­کند به این­صورت که با کاهش خطر ابتلا به بیماری­های مزمن امید به زندگی را افزایش می­دهد و باعث ایجاد شور و نشاط (رفع افسردگی) جهت انجام فعالیت­های روزانه می­گردد.

ورزش صحیح به بدن کمک می­کند تا در مهار سیستم عصبی به­ دست آوردن اعتمادبنفس، کار کردن و تصمیم­ گیری صحیح در شرایط بحرانی موفق­ تر عمل کند. افسردگی و فشار روحی به غیر از آن با شرایط روحی بهتر شخص نیز مرتبط است.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.