* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
چگونه استاد کاراته شویم؟ - مدیرذهن

چگونه استاد کاراته شویم؟

اگر شما کاراته کا هستید باید بدانید با هر تمرین، ضربات دست و پا، بلوک و دفاع و … به تدریج به سمت حرفه ای شدن و تسلط روی تکنیک ها پیش می روید. این چیزی است که کاراته را جذاب و پویا می کند. زیرا همیشه کاری برای بهبود وجود دارد. بنیانگذار افسانه ای شیتوریو می گفت :” کاراته مطالعه طول عمر است.”

همیشه باید برای بهبود کاراته خود تلاش کنید. حتما می پرسید چگونه؟ فکر می کنید برای رسیدن به درجه استادی فرمولی جادویی وجود دارد؟

تعجب نکنید اما وجود دارد آن را با نام “Shu-Ha-Ri” می شناسند. “Shu-Ha-Ri” یک فرمول سه مرحله ای برای تسلط کامل به کاراته و استاد شدن است که در این جا به توضیح مراحل آن می پردازیم.

مرحله اول : Shu ( پیروی از قوانین)

درژاپن کلمه Shu به معنای : “اطاعت” و ” دست نخورده نگه داشتن ” یا “محافظت” است. اولین گام برای تسلط پیروی از قوانین کاراته است. در این مرحله تنها کافیت آنچه به شما تدریس داده می شود به خوبی و صحیح انجام دهید. درست مثل یک کودک، که به یادگیری حروف الفبا روی تخته سیاه مشغول است. در مرحله Shu هنرجو باید به حفظ اطلاعات و پردازش حرکات و فنون طبق چیزی که به او آموزش داده شده، بپردازد، و آن را بارها و بارها تمرین کند.

مرحله دوم : Ha ( شکستن قوانین)

در ژاپن Ha به معنای ” جدا” ، “اجازه رفتن” یا ” شکستن و دور” است. شاید به نظر برسد کمی با مرحله اول متناقض است، ولی اصلا این طور نیست، زیرا زمانی که شما بر تکنیک ها مسلط شدید باید به تفکر درباره آنها بپردازید. در این مرحله باید از تقلید و کپی کردن صرف تکنیک ها دست بردارید و فرایند یادگیری مستمر را انجام دهید. این کار بسیار سخت است و به همین دلیل بسیاری از کاراته کاها هرگز نتوانستند پا به این مرحله بگذارند. لازم به یادآوری است صرفا استادان بسیار برجسته و دارای تفکر خلاق می توانند وارد این مرحله شوند.

این مرحله در واقع حرکت دستان و عضلات را به طور ناخودآگاه بدون تقلید از حرکات مرحله اول و بر گرفته از ذهن و تفکر عمیق در مورد تکنیک های کاراته است، که به صورت سریع و به صورت غریزی انجام می گیرد.

مرحله ۳: Ri ( ایجاد قوانین)

در ژاپن به معنای “ترک”، ” فراتر از ” یا ” فراتر” است. پس از مرحله اول و مرحله دوم نوبت به این رسیده است که استادانه برخورد نمود. یعنی استاد کاراته باید از خلاقیتخود در حرکات استفاده کند و فنون و ترکیبات تکنیکی جدیدی بازسازی و ابداع نماید. در این مرحله تمام ذهن ناخودآگاه و بدن متحد و باهم به مهارت کامل کاراته خواهد رسید.

توجه داشته باشید با رسیدن به این مرحله کاراته تمام نمی شود و استاد باز به تصحیح حرکاتی که آموزش دیده خواهد پرداخت. ناگفته نماند استادانی انگشت شمار همچون فوناگوشی، میاگی، مابونی، اوتسوکا، اویاما، یاماگوچی و…توانسته بودند به این مرحله برسند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: مریم منتظری

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.