* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>

مبارزه به شیوه سلحشوران

احترام گذاشتن به پیش­‌کسوتان، داوران و حریف از جمله اصول اولیه­ هر مسابقه محسوب می­‌شود. هدف، نابود کردن و از پا درآوردن نیست، مبارزه‌ای شجاعانه، انسانی، صادقانه با حفظ ضوابط مد نظر است. مبارزات کیوکوشین خیلی شبیه به شیوه­ جنگجویان سامورایی­ است. دو حریف در مبارزات حرکات فریبکارانه، خُدعه­ آمیز، و ریاکارانه به­ کار نمی­‌برند. رودررو، چشم در چشم با مشت­ های گره کرده و شهامتی درخور، با وقار و غرور، شرافتمندانه با هم می­‌جنگند. دو مبارز در فضایی خالی از دشمنی، شهامت را به همدیگر انتقال می­‌دهند و قدرت، پایداری و درستی را از هم یاد می­‌گیرند.

دو حریف، قصد برنده شدن به هر قیمتی را ندارند و خواهان بُردن با حفظ اصول اخلاقی هستند. و در هر شرایطی احترام گذاشتن (تعظیم کردن، اوس دادن)، تواضع و فروتنی از شاخص­‌های یک کیوکوشین­ کا (بودوکا) است.

 

البته استثنا در همه‌ جا هست. افرادی که حرکات ناشایست، دور از ادب کاراته و خارج از شأن فلسفه­ کیوکوشین انجام می­‌دهند هم وجود دارند، ولی تعدادشان اندک است و اشتباه آن­‌ها را باید به حساب درصد خطا گذاشت. داوران کنار و داور وسط تحت هر شرایطی با توجه به قوانین و در چارچوب مقررات، سلامتی دو بازیکن را به شکلی منطقی مراقبت و حفظ می­‌نمایند. داور وسط اگر حس کند دو بازیکن یا یکی از آن­ ها خشن شده، بلافاصله مبارزه را متوقف می­‌کند. اگر بازیکنی مرتب از محدوده­ تاتمی خارج شود، داوران کنار با تکان دادن پرچم و زدن سوت، بازی را متوقف می­‌کنند. شاید بازیکن فراری از نظر توان جسمی کم آورده باشد و عدم توقف مبارزه، منجر به آسیب دیدن او شود.

داور وسط مواظب بازیکن ضربه خورده است. قبل از اعلام نتیجه به نفع بازیکن مقابل، شرایط او را جویا می­‌شود و از جدی نبودن ضربه مطمئن می­‌گردد و اگر نتواند به بازی ادامه دهد، مبارزه را تمام شده اعلام می­‌کند. خطاهای سهوی بازیکنان را ضمن تذکر و یادآوری، به عدم تکرار، تا جای ممکن چشم­ پوشی می­‌کنند، ولی به تکنیکی زیبا و موثر بدون درنگ امتیاز می­‌دهند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.