* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>

اخلاق ورزشی

اخلاق ورزشی

مربی در فلسفه­ مربیگری خود باید بتواند بازیکنان و ورزشکاران را در دست­یابی و به کارگیری حداکثر ظرفیت توانایی ­های عملی­ شان یاری کند. مربی باید بتواند برابری، عدالت، احترام، شایستگی، عقلانیت و تفاهم و…را در ضمیر ورزشکاران نهادینه سازد یعنی اخلاق ورزشی. چون اساسا طبق تعریف رییس المپیک دکتر فیلاارتوس: «ورزش می­تواند مدرسه­ دلیری، شجاعت، جوانمردی، خلوص، عفت، پاکدامنی، استقامت و انرژی مثبت باشد» یعنی همان­طور که گفته شد مربیان خواسته و ناخواسته بسیاری از مصادیق بارز انسانی را از قبیل شکیبایی و تحمل- همبستگی- احترام به دیگران- بازی دوستانه، برابری، عدم تبعیض، دوستی، رشد خصلت­های عالیه­ اخلاقی و رفتاری و امثالهم را در ورزشکار تقویت می­کند. حتا در مراتبی والاتر صفاتی هم­چون: همت بلند، ترس ­زدایی، ارق ملی، سخاوت، فتوت، تواضع و فروتنی را در او پرورش می­دهند.

به ­طور خاص ورزشکار به مرور زمان دارای قدرتی می­گردد که به دایره­ قدرت معروف است؛ با گذشت زمان و کسب تجربه دایره­ قدرت ورزشکار در مثلث ادب و احترام و گذشت محصور می­شود به­ بیانی روشن­ تر او (ورزشکار) دارای مرام پهلوانی و ورزشکاری می­شود که امروزه از آن به اسم «اخلاق ورزشی» نام می­برند.

ترغیب ورزشکار

مربی در فلسفه­ مربیگری خود باید بتواند بازیکنان و ورزشکاران را در دست­یابی و به کارگیری حداکثر ظرفیت توانایی ­های عملی­ شان یاری کند.

مربی باید بتواند برابری، عدالت، احترام، شایستگی، عقلانیت و تفاهم و… را در ضمیر ورزشکاران نهادینه سازد. چون اساسا طبق تعریف رییس المپیک: «ورزش می­تواند مدرسه­ دلیری، شجاعت، جوانمردی، خلوص، عفت، پاکدامنی، استقامت و انرژی مثبت باشد»

(دکتر فیلاارتوس ریس آکادمی المپیک).

 

یعنی همان­طور که گفته شد مربیان خواسته و ناخواسته بسیاری از مصادیق بارز انسانی را از قبیل شکیبایی و تحمل- همبستگی- احترام

به دیگران- بازی دوستانه، برابری، عدم تبعیض، دوستی، رشد خصلت­های عالیه­ اخلاقی و رفتاری و امثالهم را در ورزشکار تقویت می­کند. حتا در مراتبی

والاتر صفاتی هم­چون: همت بلند، ترس ­زدایی، ارق ملی، سخاوت، فتوت، تواضع و فروتنی را در او پرورش می­دهند.

 

به ­طور خاص ورزشکار به مرور زمان دارای قدرتی می­گردد که به دایره­ قدرت معروف است؛ با گذشت زمان و کسب تجربه دایره­ قدرت ورزشکار در مثلث

ادب و احترام و گذشت محصور می­شود به­ بیانی روشن­ تر او (ورزشکار) دارای مرام پهلوانی و ورزشکاری می‌شود که امروزه از آن به اسم «اخلاق ورزشی» نام می­‌برند.

 

 

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.