* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
ورزش ضد استرس - مدیر ذهن

ورزش ضد استرس

ورزش ضد استرس :

انجام مرتب تمرینات ورزشی با شدت و ریتم مناسب (جلسات بی­ شمار و پی­ درپی با تنظیم مدت زمان، تعداد دفعات و…) باعث بالارفتن سطح آمادگی جسمانی، سازگاری قلب و عروق شده و نه­ تنها به‌طور خاص استرس‌های «قلبی- عروقی» را کاهش می­دهد، بلکه واکنش‌های هیجانی و روانی فرد نسبت به استرس، به­‌طور عام را نیز کم می­کند. درحقیقت ورزش ضد استرس است.

با کسب توانایی فیزیکی به‌وسیله­ تمرینات ورزشی این خودپنداری مثبت که: «من قوی هستم و در مقابل سختی­‌ها و مشکلات مقاوم شده‌­ام»، در فرد قوت گرفته و از لحاظ روانی ورزشکار را در موقعیت خوبی برای مقابله با استرس قرار می­دهد و واکنش­ فیزیولوژیک مثبتی نیز در پی خواهد داشت.

به‌­عبارتی؛ ظاهر جسمانی، که سازنده­ خودپنداره­ ورزشکار می­باشد (در صورت مثبت بودن) او را در مقابل استرس و هیجانات کاذب و آسیب ­زا حمایت می­کند (این مساله یکی از مهم­ترین روش­‌های پیش­گیری از اضطراب است). به ­راستی چگونه با فعالیت‌های ورزشی، می­توان بر فشارهای عصبی غلبه­ کرد؟ آیا نوع ورزش هم در آن تاثیر دارد؟ تا چه اندازه ورزش برای مدیریت و غلبه بر استرس موثر است؟

تاثیر ورزش در پیش­گیری از استرس بسیار مهم و شناخته شده است. این امر ممکن است به علت تاثیر مثبت ورزش بر روی دستگاه ایمنی بدن باشد. ورزش باعث افزایش فعالیت  آنتی­کورها می­شود (پروتئینی که دستگاه ایمنی بدن در مقابل آنتی­ژن و برای خنثا کردن آن ایجاد می­کند) «درحقیقت مقدار لنفوسیت­‌های نوع T (نوعی گلبول سفید خون که در ایمنی بدن نقش دارند را افزایش می­دهد که حامل آنتی­کور هستند» این امر کمک می­کند تا خطرات آنتی­­ژن­ها (سموم) را قبل از ضرر رساندن به بدن، دفع نماید.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.