* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>

حفاظت از قوزک پا

شما با استفاده از پاهای خود کارهایی همچون ایستادن، راه رفتن، دویدن و حفظ تعادل بدن را انجام میدهید. آنها به عنوان پایه و اساس بدن هستند و مسئول انتقال نیرو از بدن به زمین. اگر پای شما ضعیف باشد هیچ کدام از اعضای بدن نمی تواند مسئولیت و کار پا را انجام دهند و کل اندام بدن را ضعیف نشان میدهد. هرچه در تمرینات به پاهای خود توجه کرده و آنها را قوی تر کنید در عملکرد ورزشی شما تاثیر زیادی دارد. تقویت پا درد را در سرتاسر بدن شما کاهش میدهد.

قبل از شروع تمرین
برای حفاظت از قوزک پا مراقب باشید تمرین پا را برای رسیدن سریعتر به قدرت بالا بیش از حد انجام ندهید. این تمرینات نتیجه بخش است اما باید برای رسیدن به نتیجه، زمان طولانی را باید سپری کنید. شاید راه طولانی باشد، اما با تلاش مداوم و برنامه روزانه مناسب به آرامی آن را طی کنید تا پاهایی قدرتمند داشته باشید. اگر بعد ازانجام تمرینات، در پشت پا احساس درد دارید، خوشحال باشید. درست است که کمی ناراحت کننده است. اما نشان دهنده این است که، تحریک و تغییر مثبتی بر روی عضلات پای شما انجام شده است پس نگران نباشید و تمرینات را ادامه دهید. شما قادر به انجام این تمرینات در هر زمانی هستید و قطعا به راحتی می توانید برای انجام این تمرینات محیط را برای خود آماده و مهیا کنید.

۱-خارج کردن پا از کفش

یکی از بهترین کارهایی که شما باید انجام دهید تا پاهایتان تقویت شوند این اینست که کمتر از کفش استفاده کنید و در اغلب اوقات پاها بدون کفش و آزاد باشند. طبیعتا این کار را می توانید در محیط خانه اجرایی کنید و در خانه از کفش یا دمپایی استفاده نکنید. برای تقویت پای خود پابرهنه شوید و وزن بدن را بر روی انگشتان پا قرار دهید و سعی کنید با همان حالت بایستید و راه بروید. به احتمال زیاد تعادل بدن شما در آن زمان بسیار کم می شود پس در کنار دیوار این کار را انجام دهید تا بتوانید با تکه دادن و گرفتن دست به دیوار تعادل خود را حفظ کنید.و به شما آسیبی نرسد. شما در طولانی مدت اگر این تمرینات را انجام دهید و پابرهنه راه بروید مطمئن باشید می توانید بدون کفش دویدن و حتی پریدن را به آسانی انجام دهید. برای داشتن پای قوی باید زیاد تمرین کنید.

اگر بعد ازانجام تمرینات، در پشت پا احساس درد دارید، خوشحال باشید. درست است که کمی ناراحت کننده است. اما نشان دهنده این است که، تحریک و تغییر مثبتی بر روی پای شما انجام شده است پس نگران نباشید و تمرینات را ادامه دهید. شما قادر به انجام این تمرینات در هر زمانی هستید و قطعا به راحتی می توانید برای انجام این تمرینات محیط را برای خود آماده و مهیا کنید.”

ea395084cd8c847f345588bf1468558f_1348206714

۲- راه رفتن در شن و ماسه

 این ممکن است برای کسانی که دسترسی به ساحل ندارند، کمی سخت باشد. اما راه رفتن در شن و ماسه باعث افزایش انعطاف پذیری در پای شما می شود. در صورت نداشتن دسترسی به شن و ماسه بر روی چمن یا هرسطح نرم شده توسط آب پابرهنه راه بروید. راه رفتن پابرهنه بر روی چمن باعث می شود دامنه حرکت کردن و مقدار انرژی لازم برای به حرکت درآوردن بدن زیاد شود و همین امر پاها را مجبور به تحریک و بکارگیری قدرت بیشتر برای به حرکت وا داشتن بدن می کند.

۳- راه رفتن بر روی سنگ

 این ممکن است از نظر شما دیوانگی باشد اما راه رفتن و یا حتی فقط ایستادن و تغییر دادن وزن خود بر روی سنگ های کوچک می تواند شگفتی زیادی در قدرت بخشیدن به پاهای شما ایجاد کند. حتما در بسیاری از کوچه ها و پیاده رو ها از این نوع سنگ فرش ها دیده اید.شاید این سنگ فرش ها علاوه بر زیبای و ایجاد چشم انداز کارایی های دیگر هم دارند!! راه رفتن بر روی این سنگ فرش ها به فعال کردن اعصاب کف پا کمک می کند و درهمین زمان است که شما حس عمیقی از راه رفتن را تجربه می کنید. متاسفانه اعصاب کف پا عمدتا در بسیاری از مردم خواب هستند و این اصلا طبیعی نیست. بخاطر همین امر است که بیش از ۸۰ % افراد از کمر درد در زندگی خود رنج می برند. اگر بعد ازانجام تمرینات، در پشت پا احساس درد دارید، خوشحال باشید. درست است که کمی ناراحت کننده است. اما نشان دهنده این است که، تحریک و تغییر مثبتی بر روی پای شما انجام شده است پس نگران نباشید و تمرینات را ادامه دهید. شما قادر به انجام این تمرینات در هر زمانی هستید و قطعا به راحتی می توانید برای انجام این تمرینات محیط را برای خود آماده و مهیا کنید.”

۴- حفاظت از سه قوس پا

اکثر مردم فکر می کنند که در کف پا  یک قوس وجود دارد درصورتی که اصلا اینطور نیست و پا دارای سه قوس است. جانبی(خارج)،عرضی (مرکز) و داخلی (درداخل) سه قوسی هستند که در پا قرار دارند تا شما بتوانید تعادل را در بدن حفظ کنید. محافظت از این قوس بسیار مهم است. احساس درد در کف پا در هنگام دویدن از قوس عرضی پا است. اگر درد در نواحی پاشنه باشد مربوط به  قوس جانبی (خارج) است. بنابراین مراقب باشید از کفش هایی استفاده کنید که برای حفاظت از این سه قوس پا به شما کمک کنند و استاندارد باشند.

لذل

۵- یکی دیگر از راههای تقویت پا استفاده از کش پهن و برد شیب دار و توپ تعادل است.

کش پهن:  می توانید آن را به یک نقطه امن وصل کنید و آن را به زیر انگشتان پا وسط پا بیندازید و و در حالت نشسته سعی کنیدانگشتان پا را حرکت بدهید وبه سمت ساق پا کش را بکشید. برای اینکه بدن شما بیشتر در این تمرین درگیر شود می توانید کل پا را حرکت بدهید و به کشیدن کش بپردازید. استفاده از یک برد شیب دار نیز بسیار موثر است. اگر یک برد صاف هم دارید می توانید با قرار دادن چیزی در یک طرف آن برای استفاده شیب دارش کنید. در ابتدا برای ایجاد حفظ تعادل صفحه شیب دار را در نزدیکی دیوار قرار دهید. بر روی صفحه قرار گیرید و سپس بر روی انگشتان پای خود بالا بروید. در موقیت بالا بردن بدن بر روی انگشتان شما حداکثر نیرو را به کار می برید که در تقویت انگشتان بسیار کمک دهنده است. استفاده از ترینر تعادل: از یک توپ در ترینر استفاده شده است که نیمی از آن برای قرار گرفتن بر روی زمین صاف است. شما می توانید برای افزایش قدرت پا بر روی این دستگاه توپی شکل بروید و تعادل خود را با کف پا حفظ کنید. بعد از حفظ تعادل می توانید با چمباتمه زدن و حرکت درجا، وزن خود را بر روی ترینر تغییر دهید.با انجام این حرکات پاها بسیار قدرتمند خواهند شد.

سسس

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.