* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>

روان­شناسی ورزش

روان­شناسی ورزش در گستره­ وسیعی کاربرد دارد. گرچه برخی از آن صرفا برای بالا بردن عملکرد و دست­یابی ورزشکاران به مدال و قهرمانی استفاده می­کنند، اما عده­ زیادی هم آن را در راستای ورزش همگانی به­ کار می­گیرند. اخیرا برخی از روان­شناسان ورزش بر عوامل روان­شناختی دخیل در ورزش، راه ­های تشویق افراد جامعه به ورزش کردن، یا سنجش میزان اثر بخشی ورزش به ­عنوان یک روش درمانی برای مشکلات روانی مثل افسردگی تاکید زیادی کرده ­اند.

توصیف، تبیین و پیش ­بینی نگرش­ ها، احساسات و رفتار ورزشکاران، مربیان و حتا تماشاگران و اشخاص آشنا با زیرساخت­ های رقابت­های ­ورزشی را روان­شناسی ورزش می­نامند. روان­شناسان ورزش بالینی با استفاده از یافته­ های پژوهشی در کُنش و تقابل مستقیم، به ورزشکاران کمک می­کنند تا با عواملی که مانع رسیدن­ آن­ها به عملکرد بالقوه ­شان می­شود، مقابله نمایند. ازسوی دیگر روان­شناسان تربیتی ورزش، مهارت­ های روانی را آموزش می­دهند تا ورزشکاران و مربیان درباره­ چگونگی برطرف کردن این موانع آگاه پیدا کنند.

روان­شناسان پژوهشی ورزش اثرات رفتارهای درمانی مختلف و موقعیت­ های محیطی بر وضع روانی ورزشکار، توانایی اجرای مهارت­های ورزشی یا هر دو را بررسی می­نمایند. شاخه­ های جدیدتر در برگیرنده­ روان­ فیزیولوژی و روان­شناسی تمرین هستند که هر دو رهیافت­ های گسترده و پیچیده ­تری را برای مطالعه­ عملکرد انسانی ارایه می­کنند.

روان­شناسی ورزش حاوی شیوه ­های برانگیزنده­ ورزشکاران است، به­ گونه ­ای­ که هر ورزشکار بتواند در بالاترین حد توانایی خود به رقابت بپردازد. ورزشکاران در این راستا باید راهبردهایی را به­ کار گیرند تا در برابر رقیب روحیه­ شان را نبازند، از داروها سوء­استفاده نکنند، روش­ های تیمی موفقیت­ آمیزی را به ­کاربرده، و مهارت­ های مناسب را بیاموزند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

۱ دیدگاه

  1. […] به ­نوعی خودباوری از توانایی­ های خود می­رسند (اعتماد به­ نفس) از سویی، ورزشکارانی که شکست­‌های بیش­تری تجربه […]

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.