* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>

شش درسی که هنرهای رزمی به من آموخت

واژه هنرهای رزمی احتمالا آدم های سرسخت با اندامی ورزیده و یا کودکی که در لباس نینجا تلاش می کند از جایی بالا رود را به ذهن متبادر می کند، اما پشت همه آن ضربه ها و جنگ ها دنیای دیگریست که برای دیدن آن براستی باید جور دیگر دید.

فراتر از ورزش، جنگ آوری و اعتماد به نفس، در درجه نخست هنرهای رزمی فرهنگ زندگیست. اینکه فروهر وجود تو چیست و ابزار یادگیری آن را در خود بیابید. اینجا برخی از آموخته های خود از هنرهای رزمی را با شما به اشتراک می گذارم و امیدوارم شما هم از آن لذت ببرید.

 

دم و بازدم، دنیایی که دوباره باید شناخت

اینکه چگونه نفس می کشید نشان می دهد شما چگونه ورزشکاری هستید، چگونه می خوابید و بدن شما چگونه احساس می کند و می بیند. استاد من می توانست تنها با یک نگاه کوتاه عملکرد یک جنگجو را فقط با دیدن چگونگی نفس کشیدن او حدس بزند.

اساس نفس کشیدن پیوند با درون خود است. دم ما تنها از قفسه سینه و شش ها بالا نمی آید بلکه از اعماق وجود بر می خیزد. کار ساده ای همچون نفس کشیدن برای موثر و کارآمد بودن ممکن است سال ها زمان ببرد. هیچ جایی بهتر از هنرهای رزمی برای آموختن  آن نیست.هنرهای رزمی هنر درون و بیرون است، و زمانی زانوها، آرنج ها و ضربات شما موثر خواهد بود که به معنای واقعی کلمه با جوهر وجودتان پیوند خورده باشد.

انرژی درون یا چی چیزی فراتر از یک واژه ی باستانی یا نیرویی رازآلود است. چی یعنی یافتن دم و بازدم واقعی خودتان و حرکات بیرونی شما جلوه ای است از آنچه در درون شماست.

 

سرعت را کم کنید، عجله ای در کار نیست

امروزه همه چیز، از چگونگی ارتباط ما و حتی سفر کردنمان از میان تارهای دنیای اینترنتی، سریع به نظر می رسند.  در یک چشم به هم زدن دنیا زیر انگشتان شماست. با این سرعت سرسام آور تمرکز بر روی ورزش و حرکات فیزیکی برای ورزشکار نیازمند تلاشی درخور است.

برای حرفه ای شدن در هر کاری سرعت را کم و علاقه و میل به یادگیری را در خود افزایش دهید. بیشتر ورزشکاران حرفه ای، رمز موفقیت در این راه را، کم کردن سرعت یادگیری و تمرین بیشتر می دانند. شما ایتدا باید قدم بردارید تا بتوانید بدوید.

حرکات را به آرامی انجام دادن به ما کمک می کند آن را در درون خود ثبت و سپس تکمیل کنیم.

خواه یادگیری یک فرم باشد یا نحوه نفس کشیدن، هنرهای رزمی به شما کمک می کند علاقه خود را بیابید و آرام به پیش بروید.

 

 

واژه ها فقط همان نیرویی را دارند که ما به آنها می دهیم

واژه ها بر می انگیزانند، شکل می دهند و حتی نابود می کنند، فقط اگر ما به آنها اجازه  دهیم. نخستین چیزی که سیفو به ما آموخت، این بود که هرگز برای واژه ها نجنگیم، هرگز. این مشکل آنهاست !

هنرهای رزمی به شما می آموزد که به مشکلات دیگران واکنش نشان ندهید و بیشتر به مشکلات خودتان توجه کنید. هنرهای رزمی بارها مرا نجات دادند اما نه آنگونه که شما فکر می کنید. به جای استفاده از ضربات ورزشی من آموختم که به حرف های آزار دهنده واکنش نشان ندهم.

زندگی بستگی به این دارد که کجا ما واکنش نشان می دهیم و کجا خیر. هنرهای رزمی به شما می آموزد که کی واکنش نشان دهید و کی و نه !

 

همواره هوشیار باشید، خطر خبر نمی کند

توانایی واکنش نشان دادن در شرایط پیش آمده به معنای تفاوت میان پیروزی و شکست یا مرگ و زندگی است. چه جایی بهتر از هنرهای رزمی می توان این هشیاری را کسب کرد ؟

تمرین ماندن در لحظه، چیزی فراتر از جنگیدن است. آرامش اطراف می تواند به اندازه یک درگیری شدید، ناخوشایند باشد. تفاوت میان تمرین هایی چون یوگا و مدیتیشن در یافتن آرامش و هشیاری با هنرهای رزمی در این است، که در هنرهای رزمی فقط حرکات آهسته نیستند بلکه سرعت عمل نیز مهم است. با در کنار هم گذاشتن سرعت و شدت، توانایی یافتن هشیاری در هر شرایطی را خواهید داشت.

 

نبرد از درون آغاز می شود و در درون پایان می یابد

یکی از بزرگترین درسهایی که من در هنرهای رزمی آموختم این بود که بزرگترین نبرد زندگی ، جنگ با درون است. حتی در نبرد واقعی نیز یزرگترین مانع ترس شما ، نقس کشیدن و نیروی شماست. هنرهای رزمی در حقیقت با این آموزش ساده آغاز می شود.

در نخستین کلاس هنرهای رزمی شما با این رنج روبرو می شوید. شما باید میل خود را بیابید تا محمدودیت های خود را پیدا کنید و با کار از آنها گذر کنید.

 

از مسیر لذت ببر، پایانی برای یادگیری نیست

در بیشتر فرهنگ ها آنچه مهم است نتیجه کار است. پیروزی در برابر شکست. اضافه وزن در برابر کاهش وزن. در هنرهای رزمی، روند رشد را می آموزیم صرفنظر از آنکه نتیجه چه باشد. سفر در هنرهای رزمی، سفری از درون به نقطه پایان است. زمانی که پیر می شویم نباید از روند رشد دوری کنیم. محدودیت ها زمانی به چشم می آیند که از لحاظ هنرهای رزمی بیشتر رشد کنید.

هنر در تعریف اساسی خود یعنی بیان، و تمرکز اصلی هنرجوی رزمی، بیان آن در کل مسیر یادگیری است.

 

منبع: (+)

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: اروند طباطبایی

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.