بوشیدو :
فلسفه «بوشیدو» که بنیان اجتماعی ژاپن بر پایههای آن استوار گردیده در هنرهای رزمی و به خصوص کاراته نقشی محوری و زیربنایی دارد. «بوشیدو»، انسان را به سه جنبه تقسیم میکند: ذهن، روح (قلب) و جسم. برای رسیدن به تعالی و کمال، تهذیب، تربیت و پرورش آنها را تنها راه دستیابی به بالاترین جایگاههای انسانی میداند.
بدین معنی، در طریق بوشیدو هنرجو ابتدا باید راههای متعددی بپیماید تا ذهن را از دانش و معلومات، سرعت انتقال اطلاعات، قدرت تجزیه تحلیل و درک صحیح تكميل نماید، بعد به سوی کرامتهای اخلاقی گام بردارد تا به مثبتنگری، راستگویی، صداقت، درستکاری، شرافت، ادب، گذشت و… عادت کند، سپس به تقویت جسم بپردازد، و اندامهای بدن خود را بشناسد، عضلات را تقویت کند، مفاصل را قابل انعطاف سازد، نیروی جسمی، استقامت عضلانی و… را بالا ببرد.
طی این سه مرحله بوشیدو، هیچگاه صحبت از مبارزه با پلشتی و یا کاهش نقاط ضعف و یا كنار گذاشتن اخلاق ناپسند نمیشود. در وهله اول، هدف، جستجو، ارتقا و دستیابی به نکات مثبت و ارزشمند است (مثبت نگری محض).
همه آدمها دارای صفتهای اخلاقی منفی و رفتاري نکوهیده و ناپسند هستند، در حقیقت بر تپهای از عيب و ايراد ایستادهاند، ولي چون به روبرو مینگرند تنها عیوب دیگران را میبینند و از خود غافلاند. درحالیکه اگر سر به زیر بیافکنند و نقصهای خود را مشاهده کنند، از حجم نقاط ضعفشان به حیرت میافتند و سریعا به رفع آنان خواهند پرداخت و از عیبجویی و قضاوت درباره دیگران هم خودداری خواهند کرد. هدف بوشیدو هم همین است، انسان با تعلیمات فراگیر در جذب موارد مثبت، ذهن، قلب(روح) و جسم، انسان به درجه و سطحی میرسد که با شهامت، سر به زیر اندازد و به تمام کژیها و عیوب خود نظر کند و به چارهجویی در رفع آنها بپردازد.
در حقیقت روش تربیتی و پرورشی بوشیدو به طور ذاتی در فلسفه کاراته وجود دارد و با گذشت سالها تمرین و ممارست توسط کاراتهکا، تبدیل به فعل ميشود و در عمل، ما شاهد آدمهایی سالمتر، آرامتر، صلحجو، باگذشت و قدرتمند و متواضع خواهیم بود. سلحشورانی با ذهنی هوشیار، قلبی سرشار از عشق، و جسمی نیرومند که به جنگی پنهان با ضعفها، ناهنجاریها، خشونت، پلشتیها و انحرافهای اخلاقی خود و جامعه پیرامونشان بر میخیزند و نقشی مؤثر در پالایش و تربیت اجتماعی خواهند داشت.
بعد از هر جلسه تمرین، جسم، ذهن و روح به نوعی تعادل، تعامل و سکون شادی بخش با هماهنگی کامل میرسند. ذهن همچون جریان آبی یک دست و بی موج و بی تلاطم، نظام مییابد. جسم به منتها نقطه حظ و لذتی نشاط انگیز میرسد و دل به آرامش و خلوت و صفا دست مییابد.
گنجاندن چگونگی تغییرحال فرد توسط کاراته، در غالب کلمات و نوشته دشوار و شاید ناممکن باشد. بوشیدو و کاراته را باید از نزدیک لمس و حس کرد. فلسفه کاراته، آفریننده صلح و دوستی است و با نفوذترین تکنیک کاراتهکا، شاید لبخند باشد و دستانی که برای دوستی دراز میشوند. کاراته نفی کننده خشونت، ناشکیبایی و خودکامگی است.
اگر ما نیروی آفریدن نداريم، پس حق نابود ساختن هم نداریم و بايد با محبت و عشق و بردباري، به جنگ مشکلات و سختیهای زندگی برویم. یکی از اصول مهم در كاراته انعطاف پذیری (جسمانی و ذهنی) است، هنرجو بايد با تمرينات ذن و كشش مفاصل به اين توانايي دست يابد. او همچنین با غلبه بر ضعف ناشی از پذیرش دایم یک رویکرد ذهنی (تعصب) سازگاری را میآموزد.
انعطاف پذیری سبب پیشرفت مورد نیاز سطوح بعدی است كه متناسب با آگاهی ترکیب میشود تا آرایش و هماهنگی و یادگیری تسلط و تعادل بر فنون را در هرزمانی گسترش دهد، كه به نوبه خود به هنرجو اجازه میدهد تا نه تنها همه سلاحهای موجود در اسلحهخانهاش را به صورت اشیایي جداگانه، بلکه به عنوان جنبههای گوناگون از یک واحد مجزا ببینید.
بالاتر از همه، كاراتهكا یاد میگیرد تا بر تمایل به نِق زدن (با آسانگیری کارها) غلبه کند و بدون اینکه ناامید شود تمرینات را ادامه دهد. این دورهها که به نام دورههای خشک شناخته شدهاند، جایی هستند که شور و شوق گاهی اوقات، نقصان مییابد تا به نقطه ناامیدی برسد، و گــــاه میتواند کاراتهکا را هر زمانی در طول زندگیاش به دام اندازند. چنين احساساتي بخشی از تمرینات هستند و هیچکس نميتواند از دستشان فرار كند، ولي تشخیص و برخورد موفقیت آمیز با آنها امری ضروری است.
0 دیدگاه