کاراته، در اصل مربوط به اوکیناوا است: اوکیناوا، قرنها یک ارتباط فرهنگی و تجاری با چین داشت. مردم اوکیناوا باور دارند که اجداد آنها از چین آمده اند. شاید به دلیل فرهنگ چینی، هنرهای ادبی و هنرهای مبارزه به میزان بالایی به همین موضوع مربوط میشوند. در آن روزها اوکیناوا به عنوان مجمع الجزایر ریوکیو خوانده میشد، اوکیناوا بزرگترین جزیره، و قلمروی غیر وابسته بود، گرچه ريشه هاي کاراته به هیچ عنوان ژاپنی نیست، ولي گسترش کاراته مدرن (کاراته دو) در ژاپن اتفاق افتاد و در سراسر جهان كاراته را جزیی از فرهنگ ژاپن ميشناسند.تا اوایل قرن پانزدهم مجمع الجزایر ریوکیو به سه قلمرو غیروابسته تقسیم شده بودند: چوزان، هرکوزان و نانزان، جایی که اسلحه تحریم و غدغن بود. این موضوع باعث شد مردم از ابزارهایی استفاده کنند که به راحتی میتوانستند آنها را جایگزین سلاح کرده و برای دفاع شخصی بکار برند.
وسایل کار کشاورزی و لوازم ماهیگیری مثل بو، جو، تامبو، نانچاکو، تونفا، سای، کاما،ته کو، سوروجین، تینبه، روچین و اِکو (پاروی قایق)، آزاد بودند چرا که مردم برای کارشان به آن ها نیاز داشتند. وسایلی که در مواقع مبارزه در مقابل سلاح های واقعی مثل اسلحه عمل میکردند. کاتانا (شمشیر) به طور انحصاري توسط سربازان و سامورایی ها استفاده میشد.
امروزه این اسلحه ها (ابزارهای کار) در کوبودو استفاده میشوند. کوبودوی مدرن توسط شینکو ماتایوشی (۱۹۴۷-۱۸۸۸) ابداع شد، او در کوبوجوتسو تجربه داشت (واژه دوم یعنی جوتسو به دو و کوبوجوتسو به کوبودو تبدیل شد). (دیگر سبک ها: کاماجوتسو، تونفاجوتسو، نونچاکوتسو، و اِکوجوتسو). هنگامیکه امپراطور هیروهیتو درسال ۱۹۲۱ از اوکیناوا دیدن کرد، شاهد اجرای یک برنامه کوبودو توسط ماتایوشی و چوجون مییاگی بود (میاگی و ماتایوشی هر دو متولد سال ۱۸۸۸ در شهر ناها بودند).
فاصله جزایر اوکیناوا به تایوان، چین و خاک اصلی ژاپن تقریبا به یک اندازه است (حدود ۵۰۰ کیلومتر تا ژاپن، ۵۰۰ کیلومتر تا تایوان و ۶۰۰ کیلومتر تا خاک اصلی چین) وجود معادن غنی گوگرد در مجمع الجزایر ریوکیو یکی از دلایل چشم داشت چینی ها به این منطقه و تامین مواد اولیه باروت بوده است. به دنبال تصرف جزایر ریوکیو توسط چینی ها به سال ۱۳۴۰ و تشکیل فرمانروایی وابسته به حکومت مینگ گروه هاي زيادی از صنعتگران، هنرمندان، دریانوردان، راهبان، نویسندگان و… به سوی اوکیناوا روانه شدند، که اغلب در منطقه کومه مورا Kumemura اقامت گزیدند. برخی از آن ها استاد کمپو بودند كه در کنار کارهای اصلی خود اقدام به آموزش هنرهاي رزمي به اهالی نمودند. به مرور زمان کمپو با هنر محلی ته Te مخلوط گردید، و شیوه جديدي به نام تو -ده (To-de) یا دست چینی تانگ ته(Tang Te) به وجود آمد(پارهای اوقات به آن اواکیناوا-ته نیز میگفتند) ممنوعیت حمل سلاح چه در زمان حکومت دستنشانده چین بر اوکیناوا چه در دوران تسلط شیمازو Shimazu عامل مهم و تعیینکننده ای در رشد و تکامل هنرهای رزمی در بوده است. غالب این تمرینات به شکلی مخفی و زیرزمینی دور از چشم ماموران حکومتی(طی چند قرن انجام میشد) همین نکته مخفی بودن، تمرینات استادان رزمی و هنرجویان، یکی از دلایل عدم شفافیت مستندات تاریخی درباره هنر رزمی است، چه نگهداری مدارک، کتب، نوشته و دستورالعمل دررابطه با تو -ده خود موجب لو رفتن و دلیلی برای سرکوبی و شکنجه هنرجویان رزمی بود.
از این جهت اکثر اطلاعات امروزین ما، به صورت سینه به سینه و نانبشته منتقل گردیده، که خود انصاف خواهید داد در چنین مواردی چه اضافات و نُقصان هایی بر دانش رزمی رفته است.
آنچه مسلم است، سه سبک اصلی که متاثر از نام مناطق جغرافیایی بودند از تو -ده به وجود آمد:
۱-شوریته ۲- توماریته ۳- ناهاته.
0 دیدگاه