* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
ذهن آزاد - مدیر ذهن

ذهن آزاد

ذهن آزاد :

لازم است تا ذهن را به حال خود واگذاریم تا آزاد باشد. استاد ذن تاکوان برداشت خود را از این اصل، در کتاب ” ذهن یا خرد تحریک ناپذیر” بیان نموده است. وی در این کتاب، از اسرار ذن، برای توضیح اسرار شمشیرزنی یاگیو موننوری، استاد شمشیر زنی استفاده کرده است.

در این کتاب، عبارتی بدین مضمون است”در جستجوی ذهنی آزاد باش” همچنین جمله‌ی دیگری است که می‌گوید:” لازم است تا ذهن آزاد باشد” فیلسوف کنفوسیوسی با نام منگ تزو، درباره تلاش برای رسیدن به ذهن آزاد چنین سخن گفته است:” منگ تزو عنوان نموده است که هنگام گم شدن بازنگردیم، دچار غم و اندوه بزرگی می‌شویم. سپس اشاره می‌کند که این بی‌انصافی است که هنگام سرگردانی و گمراهی ذهن و عقل که به‌عنوان فرمانده بدن به حساب می‌آید؛ هیچ تلاشی برای پیدا کردن آن انجام ندهیم”.

شائو یونگ برعکس منگ تزو معتقد است که ذهن باید گم شود. شائو یونگ بیان می‌کند:” اگر محدودیتی روی ذهن باشد و ذهن مقید باشد، مانند گربه‌ای است که بر گردنش قلاده‌ای دارد و بدین ترتیب آزادی حرکت‌اش را از دست می‌دهد. از ذهن به خوبی استفاده کنید و اجازه دهید که آزاد باشد و به هرکجا که می‌خواهد حرکت کند و با چیزهای نگهدارنده‌، متصل و محدودش نکنید.”

افراد مبتدی اغلب کنترل ریزبینانه و بیشتری برای خود اعمال می‌کنند. آنها به ایده رها گذاشتن ذهن برای آزاد شدن آن، اعتمادی ندارند. با این حال، ذهن با وجود احتمال پس رفت‌هایی، همچنان باید اجازه داشته باشد تا بدون هیچ محدودیتی حرکت کند. شکوفه با خاک و گلی که باعث رشدش شده آلوده نمی‌شود. به همین ترتیب، حتی با وجود قرار گرفتن بلورهای کریستالی صیقل یافته در داخل گل، گل نمی‌تواند به داخل آنها نفوذ نماید .

حکومت و تسلط بر ذهن به از بین رفتن آزادی آن منجر می‌شود.حفظ کردن ذهن در محدوده‌ای معین و مشخص، ممکن است عادتی بزرگ در مبتدیان باشد، ولی ادامه این کار در کل زندگی، مارا از پیشرفت و صعود به سطوح بالاتر باز می‌دارد و به سمت زندگی‌ای سوق خواهد داد که در آن استعداد‌های فرد شکوفا نمی‌شود. با این حال زمانی که در حال آموزش هستیم، بهترین راه این است که در مراحل اولیه، از فرمان‌های منگ تزو پیروی کنیم، اما در مراحل بعدی با پیروی از طریق شائو یونگ باید اجازه دهیم تا ذهنمان آزاد باشد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.