* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
ویتامین دی - مدیر ذهن

ویتامین دی

ویتامین دی :

یک ویتامین محلول در چربی ذخیره شده در بافت بدن است. ویتامین دی که یکی از مهمترین ویتامین‌ها برای ترویج کلسیم و فسفر در بدن است و به رشد استخوان‌ها و دندان کمک می‌کند. کمبود این ویتامین مخصوصا در کودکان باعث نرمی استخوان می‌شود، و در رشد آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

ویتامین دی درواقع به عنوان یک ویتامین غذایی در نظر گرفته نشده است به دلیل این‌که بدن انسان می‌تواند با قرار گرفتن در معرض آفتاب به‌طور مستقیم از اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید تغذیه کند. همچنین ویتامین دی به‌عنوان یک هورمون استروییدی ( شبیه به هورمون تستوسترون و استروژن‌) می‌باشد.

در حال حاضر ویتامین دی علاوه بر موثر بودن در رشد استخوان‌ها و سلامت بدن در پیشگیری و درمان برخی از سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت بسیار موثر است. بیش از سی بافت مختلف بدن، از گیرنده‌های حاوی کلسیتریول” calcitriol ” برای جذب هورمون‌های ویتامین D  فعال می‌باشند. این بافت‌ها برای سالم بودن نیازمند ویتامین D هستند.

عملکرد ورزشی ویتامین D

پزشکی و علوم ورزشی بر عملکرد ورزشی ویتامین D یک بررسی ساده انجام داده است‌. ویتامین D به عنوان یک هورمون”pleiotropic secosteriod” پرتوان شناخته شده است. از آن‌جا که ویتامین D پاسخگو و تنظیم‌کننده بیش از‌ ۱۰۰۰ ژن انسانی می‌باشد طبیعتا در حرکات ورزشی و بهبود آن‌ها نیز بی‌تاثیر نمی‌باشد.

در این تحقیق دانشمندان مجموعه‌ای از شواهد و مقالات جهانی را که در مورد عملکرد فیزیکی و ورزشی ویتامین D است، مورد بررسی قرار داده‌اند. نتایج به دست آمده از این شواهد نشان می‌دهد نور ماورای بنفش عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد. همچنین در تحقیقات بیشتر نشان داد که عملکرد فیزیکی و ورزشی می‌تواند فصلی باشد.

۲۵-hydroxy (هیدروکسی) ویتامین D به وسیله کبد قابل تغییر است. محققان کشف کردند که اوج عملکرد زمانی  ۲۵-hydroxy (هیدروکسی) ویتامین D در تابستان و زمستان تغییر می‌کند به همین خاطر عملکرد فیزیکی و ورزشی آن را فصلی می‌دانند.

یکی دیگر از فواید ورزشی ویتامین D افزایش اندازه یا کشش سریع فیبرهای عضلانی است. بسیاری از تحقیقات نشان داده است که ۲۵- هیدروکسی ویتامین D با عملکرد عضلانی رابطه مستقیم دارد. می‌توان چنین نتیجه گرفت که ویتامین D عملکرد ورزشی را در افرادی که دارای کمبود این ویتامین هستند کاهش می‌دهد و بهترین و طبیعی‌ترین راه برای جبران این ویتامین قرار دادن تمامی بدن در معرض آفتاب است.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.