* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
کاتا را به دقت اجرا کنید - مدیر ذهن

کاتا را به دقت اجرا کنید

کاتا را به دقت اجرا کنید :

از گذشته، کاتا در مرکز توجه آموزش‌های کاراته قرار داشته است. از آنجایی که تمامی روش‌ها و فنون در کاتا قرار می‌گیرند و کارشناسان و اساتید کاراته همواره و با دقت، کاتاهای مختلف را حفظ نموده‌اند، ازاینرو کاتاها باید به همان روشی که آموزش داده می‌شوند، تمرین و اجرا شوند.

ایتوسو می‌گوید: «کاتا را بدون تغییر یاد بگیرید و تمرین کنید». اما در مبارزه واقعی نباید کار را با به‌کار بردن حرکات تشریفاتی و اضافی کاتا محدود نمود. در عوض، هنرجویان باید آزادانه و با توجه به نقاط ضعف و قدرت حریف‌شان، در سطحی بالاتر از کاتا عمل نمایند.

به کارگیری نیرو یا عدم اعمال نیرو، ریلکس بودن یا انقباض عضلات و اجرای تکنیک به شکل برق آسا یا نرم و روان را فراموش نکنید. این مطلب را باید به‌خاطر داشته باشید که هرکدام از اجزاء به‌طور مساوی در کاتا و نبرد واقعی به‌کار می‌روند. اگر کسی کاتا را با توان و نیروی یکنواختی انجام دهد، از انبساط یا منقبض نمودن عضلات خود بهره‌ای نبرد و با ریتم و سرعتی یکنواخت به اجرای تکنیک‌های گنجانده شده در کاتا بپردازد، در این صورت کار انجام شده توسط او بی معنی خواهد بود.

هدف از اجرای کاتا و کومیته، این است که هنرجو، درک کاملی از معنای آن داشته باشد. اِعمال نیرو و همچنین نحوه دفع یا جذب نیروی وارده بر بدن حالت انبساط یا انقباض بدن و کاربرد تکنیک به شکل سریع و برق‌آسا و یا لحظاتی به آرامی و ظرافت تمام، دم و بازدم همراه با تکنیک و همه و همه به‌عنوان مولفه‌های اصلی نبرد واقعی محسوب می‌شوند و برای جلوگیری از شکست، باید به‌طور کامل درک شوند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.