* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
خشونت محض - مدیر ذهن

خشونت محض

خشونت محض :

حملات منجر به ضرب و جرح، تجاوز به عُنف و یا  قتل که غالباً با ترساندن زبانى آغاز می­شود. مهاجم در اين روش‌ها، قصد به­ كار بردن خشونت محض را دارد. چگونگى واكنش، بسته به جنس (زن يا مرد) و سن، تفاوت­هاى زيادى مى‌­كند. بازهم بسته به موقعيت، هيكل و نحوه‌ى برخورد و عوامل مختلف و سنجيدن راه‌­هاى گريز و ترفندها و استفاده از حقه‌­هاى مؤثر بايد اقدام به فرار از مخمصه در كمترين زمان ممكن نمود. وقت را نبايد تلف كرد، فكر هيچ چيزى را نكنيد، جان­تان را نجات داده و بگريزيد. بهترين راه، هوشيار بودن و استفاده از ترفندهاى روانى و حُقه­‌هاى كارساز، كلك زدن و گول زدن مهاجم و خريدن وقت، پيدا كردن زمان مناسب، دور ديدن چشم مهاجم و گريختن از صحنه‌ى جنايت درچشم به­ هم­زدنى ا­ست. طبق آمار موجود مقاومت قربانیان در پاره‌ای از موارد به جراحات سنگین و حتی مرگ آنان منجر می‌شود.

بهانه­‌جویی

معمولا مهاجم، موضوعى را بهانه و دستاويز شروع مشاجره و در نهايت دعوا و زد و خورد و اعمال خشونت محض قرار مى­دهد: چرا به او زل زده‌ايد؟ چرا به زن او نگاه كرده‌­ايد؟ چرا تنه زده­ايد؟ چرا جلوی ماشین اش پیچیدید و… با درايت و هوشيارى، مى‌توانيد ظرفيت فضاى موجود را به نفع خودتان تغيير داده، با حفظ خونسردى و آرامش، اجازه­ى ورود به مرحله­ برخورد و درگيرى را ندهيد. در جواب اعتراض خصمانه­ مهاجم، برخلاف ميل باطنى‌تان، عذرخواهى كنید و به سرعت از معركه دور شويد.

مهاجم انتظار ترس از طعمه­ خود دارد، در صورت گردن کلفتی متقابل، او را تحريك به حمله خواهيد نمود. بهترين روش، نااميد كردنش است. عذرخواهى كردن، اجازه­ رسيدن او به خواسته‌­اش را نمى­دهد. با به­ كارگيرى اين روش عاقلانه و زيركانه، در حقيقت شما پيروز شده‌ايد، چون بدون درگيرى فيزيكى، جلوى آتش را گرفته و آن را در نطفه خفه كرده‌ايد. اگر مهاجم با وجود عذرخواهى و ترك معركه، شما را رها نساخته و شروع به تحقير و توهين نمود، هوشيار باشيد، اين روشی براى از كوره به در بردن و کشاندن­تان به درگيرى است، یعنی افتادن در بازى دلخواه­ او.

تهاجم به زنان

اگر قربانی زن باشد، معمولا مهاجم يا مهاجمان انتظار ندارند كه او بتواند از خود دفاع كند. هدف اوليه­ آنان ترساندن، تحقير كردن و در نهايت چيرگى بر قربانی­ است. تكيه­ مهاجمان، بر اين حقيقت استوار است، كه غالباً بانوان نمى‌دانند در برابر يك هجوم و تهاجم چه­ كار كنند و يا به آن­ها توصيه شده كه جواب شخص مهاجم را نداده و به اصطلاح با کسی «دهن ­به ­دهن» نشوند.

باید شرايط را به نفع خودتان، تغيير دهيد. اگر مهاجم اسم­تان را صدا مى‌زند، حرف‌هاى ركيك و زشت بر زبان مى‌آورد و با ديگر همراهانش لودگى مى‌كنند، از فرياد كشيدن نترسيد; با قدرت فرياد زده و تهديدشان كنيد. خيلى مواقع، مهاجمان انتظار شنيدن جواب سخت و محكم را از طرف خانم‌ها ندارند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.