* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
اعتماد به‌نفس ورزشکار - مدیر ذهن

اعتماد به‌نفس ورزشکار

اعتماد به‌نفس ورزشکار :

گلف‌­باز معروف جهان تایگر وود جمله معروفی دارد. او می­گوید: «همه چیز نشات گرفته از درون انسان‌هاست. ما باید اول خود را پیدا کنیم چرا که پیروزی نشات گرفته از خود ماست، درون ماست و ما هستیم که در زندگی به سمت جلو حرکت می­کنیم». باید بدانیم استعداد به­ تنهایی کافی نیست. گام اول تغییرات در روند زندگی در درون ما قرار دارد. مهم این است که چیزهای کوچک را در خود پیدا کرده و نظم بدهیم. این مطلب مهم قدم به قدم صورت می­گیرد. وقتی به خود رجوع کنیم می­توانیم همه چیز را آنالیز نماییم.

سوال این است چطور می­توانیم از استعدادهای خود بهره­‌برداری کنیم؟

انسان­‌های بزرگ کسانی هستند که اول خودشناسی را از خود شروع می­کنند. همواره سوال­‌هایی همراه ما هست:

 من در تمرینات خوبم ولی در رقابت­ ها کم می­آورم، نمی­توانم باخت­‌ها را متوقف کنم؟
چطور می­توانم اعتماد به‌نفس از دست رفته خود را به دست آورم؟

 از نظر ذهنی چطور می­توانم خود را برای یک مسابقه مهم آماده کنم؟

پاید گفت: تمرکز یکی از مهم­ترین مسایل در بازی­‌های رقابتی است. آن­جاست که همه چیز را از دست می­دهیم، اعتماد به‌نفس خود را از دست داده و شوکه می‌شویم. اگر می­خواهید پیروز شوید باید جرات باختن را داشته باشید عده‌ای از باختن و عده‌­ای از پیروزی در مسابقه می­ترسند و این عامل تاثیرگذاری است. باید کارهای کوچک را خوب انجام دهید. ترس از شکست شما را در واقع یک گام به سمت عقب می­برد. برخی اوقات شما روی شکست­‌ها متمرکز شده و دوست ندارید به سمت جلو حرکت کنید. هرچه بیشتر ریسک کنید، می­توانید توانایی خود را بیشتر نمایش دهید.

شکست در مقابل «ترس» ورود به راه مدارا با شکست! است. برای مقابله با این مشکل باید ترس را از خود دور کنید. تحمل این موارد باعث می­شود بازی­کن دچار اشتباهات عجیبی شود. قهرمانان بزرگ کسانی هستند که کمتر تحت فشار قرار می­گیرند و به خود می­گویند «من راه پیروزی را می­دانم» و این نکته به اعتماد به‌نفس ورزشکار باز می­گردد. هرچه شما با سختی‌های مختلف روبرو بشوید تجربه­‌تان بیشتر شده و بهتر می­توانید با مشکلات کنار بیایید.

روندسازی در استراتژی را باید تعریف کرده و گام به گام جلو برویم. هیچ­وقت نباید به خود بگوییم که «من نمی­توانم و هیچ­ گزینه‌ای ندارم» این مطلب باعث می­شود بسیاری از فرصت‌ها را از دست بدهید. یکی از نکات مهم این است که ما چطور می­توانیم جلوی شکست را بگیریم. فراموش نکنید تفکر شکست ما را در جایگاه شکست خورده قرار می­دهد.(روانشناسی ورزش- مارتین­ پری)

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.