* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
فنون متداول - مدیر ذهن

فنون متداول

فنون متداول :

ضربه به چشم: يكى ­از بهترين فنون متداول و تكنيك‌ها براى رهايى از دست يك مهاجم لات، ضربه­ انگشت به چشم است. (فرقى نمى ­كند طرف مقابل چه ­اندازه و چه كسى باشد) ضربه به چشم بسيار كارساز است. چه بر روى يك فرد صد كيلويى ورزيده و چه يك معتاد. چشم، نقطه‌­اى است كه اندازه و هيكل فرد، در ميزان درد و جراحت وارد شده به آن، نقشى ندارد. چشم، يكى از نقاط به شدت حساس و آسيب­ پذير در رويارويى خشن و دفاع شخصى­ است. چون نقطه­ هدف (چشم‌ها)، نسبت به اندام بدن كوچك­اند، درهنگامه­ حركت‌هاى عصبى و هيجانى و درگيرى ­خشن، دسترسى به آن­ها كار ساده‌اى نخواهد بود.

براى اين ­منظور، رسيدن به هدف و اصابت يك ضربه­ مؤثر و كارى، بايد فرمولى را به­ كار برد. اگر متخاصم، شما را گرفته و دستان‌تان آزاد است، رساندن انگشت شست يا سبابه به چشم حريف، كار ساده‌­اى خواهد بود. ولى اگر دور باشد، بايد تمارض كنيد، او را گول بزنيد، وانمود به تسليم شدن نماييد، وقتى نزديك شد، در فرصتى مناسب ضربه­ محكمى به چشمش زده و از مهلكه بگريزيد.

یک روش دیگر زدن ضربه­ منقارى به چشم است. این تکنیک سرعتى و قابل اجرا توسط هركس در هر سن و سالى خواهد بود. كافى است پنج انگشت دست را كنارهم جمع كرده تا وسيله‌­اى قوى، محكم و دقيق براى ضربه زدن به چشم مهاجم آماده شود. نگران نباشيد; چشم مهاجم، در نمى‌­آيد! تنها درد شديدى به او وارد مى‌­شود كه فرصت فرار و يا مغلوب ساختن­اش را به­ دست خواهيد آورد.

ضربه­ منقارى به چشم مهاجم نه تنها درد زيادى وارد مى‌­سازد، بلكه لحظاتى او را گيج و منگ مى‌­كند; ديدش مُختل شده و زمان عكس ­العمل مناسب به شما مى­دهد: فرار يا ادامه­ ضربات از پا درآورنده.

مشت: يكى دیگر از فنون متداول در دفاع شخصی محسوب می‌شود. مشت معمول­ترين و متداول­ترين ضرباتى كه در درگيرى­‌هاى خيابانى و حملات مهاجمان به­ كار مى‌­رود، ضربه­ مشت است. در بوكس آن را «هوك» مى‌گويند. مهاجم حمله­ كننده با چرخاندن شانه و پرتاب بازو به جلو، در يك مدار كمانى شكل، مشت را به سمت صورت طعمه­ خود مى‌­زند.

در شرايطى كه تهديد و ترس را حس كرديد و فاصله­ مهاجم، يا مزاحم كم است، به شانه‌هاى او توجه كنيد. به مجردى كه شانه‌اش پايين افتاد يا آن را به پايين كشاند، نشانه­ آماده شدن براى پرتاب مشت چرخشى ا­ست كه تا كسرى از ثانيه انجام مى‌شود.

اگر حواس­تان جمع باشد و متوجه افتادن يا پايين بودن شانه­ مهاجم شديد، بهترين نوع دفاع، بالا بردن ساعد دست در جهت ضربه­ حريف است. با اين فن، به­ سادگى قادر به متوقف نمودن ضربه­ مهاجم، درميانه­ راه و زدن ضربه­ متقابل خواهيد بود. اگر هم قصد زدن نداشته باشيد، مى‌توانيد بگريزيد. اگر مهاجم، اقدام به زدن ضربات پى ­در پى نمايد، هوشيارى و تجربه­ شما در دفاع‌هاى پشت سرهم و زدن ضربه‌هاى متقابل، راه را براى پيروزى‌­تان فراهم مى‌­نمايد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.