* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
هی­‌ياکونین کومیته - مدیر ذهن

هی­‌ياکو­نین کومیته

­هی­‌ياکو­نین کومیته

اویاما همیشه شمشیربازان بزرگ را مورد تحسین قرار می‌داد. یکی از آنان یک سامورایی به نام «یاما اوکا تس­شو» بود كه در اواسط قرن نوزدهم می‌­زیست. «تس­­شو» بنیانگذار «هوکوشن ­ایتورین» بود. «تس­شو» توانسته بود تنها به ­وسیله­ «شینای»(شمشیری که از چوب «بامبو» ساخته شده و امروزه برای تمرین «کن­دو» به­ کار می­رود) با صد حریف روب­رو شود و همه را مغلوب کند (هی­‌ياکو­نین کومیته).

 اویاما از این مبارزه در مقابل صد نفر الهام گرفت (هی­‌ياکو­نین کومیته). او اعلام کرد؛ قصد تکمیل روش‌های «تس­شو» را دارد و می­خواهد با سيصد نفر مبارزه کند. او برای آزمایش، مهارت و توانایی‌هایش کومیته سيصد نفره (پي‌درپي) را برنامه­‌ريزي نمود. اویاما قوی­ترین شاگردانش را انتخاب کرد، آن­ها مجبور بودن یکی پس از دیگری با او مبارزه کنند. تا صد مبارزه انجام شود. ­اوياما هر روز با صد نفر مبارزه کرد.

 سه روز این مبارزات ادامه داشت. با فرارسیدن روز چهارم او تصمیم داشت با صد نفر دیگر مبارزه کند، اما هیچ‌ ­یک از شاگردانش قادر به ادامه نبودند. بعضی از هنرجويان در آن سه روز، چهار بار با اویاما مبارزه کرده و بعضی‌ها به شدت مصدوم شده بودند. حتا قوی­ترین­شان نیز ديگر نمی­توانست به ­طور کامل و با روحیه، در مقابل مهارت‌ها و توانایی‌­های اویاما، ایستادگی کنند. بعد از این رویداد، هی‌یاکونین کومیته کیوکوشین (کومیته با صد نفر) متولد شد.

هی‌یاکونین کومیته نوعی آزمون است که اویاما آن را ابداع نمود. او عقیده داشت: «یک کاراته­‌کا سوای مهارت و  تخصص­ فنی و تکنیکی باید به سرحد توانایی‌های انسانی خود برسد و بتواند با آن مبارزه نماید. حد و مرز تحمل و طاقت انسان و شکستن و عبور از خط قرمزها کار مردان با اراده و توانمند و راسخ است. هنرجو باید بتواند با تمرینات کاراته محدودیت‌هایش را كشف و پيدا كند».

پیش از آن دیگران هم سعی خود را کردند، اما موفق نشدند. آن زمان چهارده نفر از پس کومیته­ صد نفره برآمدند. تا سال ۱۹۶۷، «هی‌یاکونین کومیته» نیاز به ­صد مبارزه در یک روز به­ جای دو روز یا پنجاه مبارزه در هر روز داشت. داستان کامل «هی‌یاکونین­ کومیته» را بخوانید و ببینید چه کسانی چه کارهایی انجام داده و چگونه آن­ها تربیت و تهذيب شدند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.