* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>

کاتای سی‌پای

کاتای سی‌پای

سی‌پای: در زبان اوکیناویی معنی هجده را می­دهد و در ژاپنی «جو هاچی» می­شود. در دیگر سبک‌ها اغلب این کاتا را «سی پایت» یا هجده دست می­نامند. عدد هجده از حاصل ضرب ۶×۳ می‌آید که در فلسفه­ بودیست، شش نشان دهنده­ شش حس: رنگ، صدا، طعم، بو، لمس و عدل است و نشانگر سه حالت: خوب، بد و صلح می­باشد، از ضرب این سه در آن شش، هجده می‌‌آید که مفاهیمی هجده‌گانه از ترکیب فلسفی حالت‌های حسی فوق هستند.

این مساله قابل توجه است که یک نویسنده شناخته شده متون مذهبی بودا مانند «هانیاشین‌کیو ادعا می­کند: «هنگامی‌که ۶ ویژگی «کان»، ۶ ویژگی «جین»، را لمس کنند، ۱۸ میل دنیوی ایجاد می­شود». از این­رو کاتای «سی‌­پای» از ۱۸ مفهوم بودایی مشتق می­شود. این کاتا به عنوان فرمی که در معبد شائولین جنوبی تمرین می­شود ثبت شده است. کاتاهایی مثل: «سان­‌سه‌رو» (به معنای ۳۶) و «سی‌پای» (به ­معنای ۱۸) برگرفته از عدد ۱۰۸ می‌­باشند. مطابقت این عددها، واقعا چشم­گیر و جالب است و مطمئنا براساس تصادف محض نیستند.

SIPAY1

SIPAY2

SIPAY3

SIPAY4

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.