* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
تقسیمبندی نقاط حساس - مدیر ذهن

تقسیم‌بندی نقاط حساس

گروه اول: نقاط حساس دردناك   (Pain Type Pressure Points)

نقاطى كه با وارد نمودن فشار، درد شديدى در بدن حريف به وجود مى‌­آید، و در بيش­تر مواقع، روى همه­ افراد، قابل اجرا و عملى است. «معرف و مشخصه­ اين گروه فنونى هستند كه در لحظه­ اول منجر به ايجاد درد شديد، در بدن مهاجم مى­گردد. ولى ايجاد درد به تنهايى، نمى‌تواند به واكنش حريف بيانجامد. مثل ضربه به كشاله­ ران (بيضه) با وجودى ­كه نقطه­ مزبور، نسبت به درد، بسيار حساس و آسيب ­پذير است; ولى اين ضربه بر فردى كه تحت­ تأثير مواد مخدر یا محركه و نيروزا باشد، چندان نتيجه‌­اى نخواهد داشت. حدود ده الى پانزده درصد افراد، به­ طور طبيعى، سيستم آناتومى بدن­شان، نسبت به درد ناشى از ضربه­ بیضه بسيار مقاوم بوده يا واكنش کمی نشان خواهند داد. با تمرين مى­توان مقاومت و تحمل بدن را در مقابله با درد ناشى از نقاط حساس نيز بالا برد». (كتاب به قلب نقاط حساس)

در این نوع تقسیم‌بندی نقاط حساس، ما درد را در طرف مقابل به وجود مى‌­آوريم، ولى نتيجه­ كافى حاصل نمى­شود. دسته­ اول فنون نقاط حساس، به آن­هايى جواب مى­دهد كه درد را حس كنند. فنون گروه اول، براى كسب نتيجه­ مؤثر كافى نيستند. نبايد فنون و روش­هايى را در مقابله با مهاجمان خصم­جو برگزينيم كه تنها در پاره‌­اى موارد جواب بدهد، بلکه به تکنیک‌هایی نياز داريم كه در هر شرايطى، قابل اجرا و مؤثر باشند; مثل ضربه­ مشت. مشت گره شده، ممكن است در تمام موارد كارايى نداشته باشد; ولى بدون اغراق، ابزار دفاعى و تهاجمى مؤثر و خوبى در مقابله با مهاجم خواهد بود. دسته­‌هاى دوم و سوم فنون نقاط حساس يا به عبارتى گروه دوم و سوم، فنون و روش­ها، در حقيقت، ابزارهايى هستند كه در صورت كارايى نداشتن و كفايت گروه اول، به كارآمده و ما را در دست­يابى به نتيجه­ مؤثر كمك مى­كنند.

نقاط حساس 1

گروه دوم: نقاط حساس ماهيچه‌اى        (Muscle Pressure Points)

«فنونى هستند كه روى عضلات به­ كار مى­رود. با استفاده از ميزان انعطاف عضله، زاويه و دامنه­ حركتى آن­ها، اگر در جهت صحيح كشيده و قفل شوند مؤثر واقع شده و كارايى نتيجه­ بخشی خواهند داشت، اجراى به­ جا، دقيق و به هنگام فنون عضلانى، بر روى هر كس، قطعاً موجب بروز درد و واكنش همه­ بدن خواهد شد». (كتاب به قلب نقاط حساس) نكته­ جالب در گروه دوم اين است كه عضلات به هيچ روى قادر به منقبض شدن و برگشت به حالت اوليه، براى به­ كارگيرى نيرو و عكس ­العمل نخواهند بود و كاملا قفل خواهند شد. البته فلج شدن عضله، موقتى است و دقايقى يا لحظاتى بيش­تر دوام ندارد. در اين نوع تقسیم‌بندی نقاط حساس، طرف مقابل، درد زيادى متحمل نخواهد شد، كه نسبت به آن واكنش نشان دهد، بلكه به علت قفل شدن و به تله افتادن عضله‌اش، قادر به حركت و عكس ­العمل نخواهد بود.

فنون عضلانى نقاط حساس، بسيار مؤثر و كاربردى هستند. نكته‌اى جالب در فرايند به ­كارگيرى اين فنون، در فرمول و قانونى ساده نهفته است و آن اين است كه شما به جاهايى از بدن مهاجم يورش برده و از تكنيك­‌هايى استفاده مى‌­كنيد كه طرف مقابل، فكرش را هم نمى‌­كند و آمادگى مقابله با آن را نخواهد داشت. در حقيقت او را غافلگير خواهيد نمود، ازاین­رو مهاجم نمى‌­تواند به ­موقع بدنش را از حالت راحت (Relax) به حالت آماده (Alert) دربياورد.

نقاط حساس 2

گروه سوم: نقاط حساس راحت   (Relax Pressure Points)

«جذاب­ترين نوع تقسیم‌بندی نقاط حساس، همين روش سوم است; نقاط حساس راحت يا به اصطلاح آزاد; به­ طوركلى با شيوه­‌هاى يك و دو تفاوت ريشه­‌اى دارد و آن بدون ايجاد درد و يا بروز ناراحتى فلج كننده در فرد مهاجم­ است­ و ­هنگام اجرا، تأثير و درد قابل توجه ايجاد نخواهد كرد». (كتاب به قلب نقاط حساس)

در اين روش تقسیم‌بندی نقاط حساس بعد از اجراى فن روى مهاجم، به او احساس ناراحتى و كلافگى مفرط، دست خواهد داد. دقت كنيد; درد كشيدن با اين حس، كاملا متفاوت است. خوبى فنون روش سوم، به وجود آوردن حالتى در طرف مقابل است، مثل به­ هم خوردن تعادل و گيج شدن. در به­ كارگيرى شيوه­ى اول، نياز به ايجاد درد در مهاجم داريد، در اجراى روش دوم نياز به قفل كردن و مهار نمودن عضله و اندام بدن او را داريد، درحالى ­كه در حالت سوم از هر دو قيد و بند رها و آزاد هستيد. ممكن است اين سؤال پيش بيايد، اگر روش سوم تقسیم‌بندی نقاط حساس مؤثرتر، كامل­تر و بى ­نقص­تر است، پس چرا دو روش اول را ناديده نگرفته و تنها از شيوه­ سوم تقسیم‌بندی نقاط حساس استفاده نكنيم؟

در جواب بايد گفت: در روش اول تقسیم‌بندی نقاط حساس، اهداف (نقاط) بسيار زيادى، روى بدن براى استفاده و ضربه زدن، وجود داشته و در دسترس قرار دارند.

در گروه دوم، تقسیم‌بندی نقاط حساس محدودتر شده تجربه و قدرت تشخيص و تميز حرفه‌اى‌تر نيازمند است تا به اين نقاط دسترسى پيدا كرد.

در مورد گروه سوم، تعداد نقاطى كه در بدن مهاجم درد ایجاد می­کنند، بسيار بسيار كم و انگشت­ شمار هستند و مهارت حرفه‌­اى زيادى، براى یافتن آنان لازم است.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.