* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
موسیقی کاراته - مدیر ذهن

موسیقی کاراته

موسیقی کاراته

«دو نوع توازن در جهان وجود دارد: خارجی مثل؛ موسیقی یا پرواز پرنده و…، داخلی، مثل ساختمان اتمی یک مولکول یا ضربان قلب… هر فرآیند اجتماعی نوعی توازن خارجی ا­ست: مانند امور اداری یک بانک. هنرهای ­رزمی به­ عنوان دست­ آوردی انسانی هم تابع این قانون­ بوده و دارای توازن و ریتم خارجی ا­ست. برای شناخت بهتر و کامل­تر هر مجموعه و یا موضوعی، درک توازن حاکم برآن اهمیت زیادی دارد. کسانی که قدرت درک و حس قوی­تری داشته باشند ریتم، توازن و هارمونی را در کاراته می­فهمند و به هماهنگی­ های موجود بیش­تری دست می­یابند و پیشرفت سریع و قابل ملاحظه ­ای خواهند داشت. در  مقابل، کسانی که فاقد این حس درونی و درک باشند، توانایی رشد کمی در کاراته دارند.

بسیاری از رویدادهای موزون روزمره­ زندگی، نتیجه­ اتحاد و یکپارچگی مغز و جسم است. درک وزن و آهنگ هر رویداد و پدیده ­ای به رشد سریع در آن مسیر می ­انجامد. توازن حاکم در موسیقی و حس لطیف شناسایی و درک زیر و بم آن، ما را به شناخت توازن موجود در کاراته نزدیک­تر می­سازد. حرکات، فنون و تکنیک­ ها در کاراته، آهنگین­ بوده و دارای وزن می­باشند. در هنر موسیقی چگونگی ترکیب سازها و ملودی را هارمونی می­گویند. حرکت افقی نُت­ها در طول زمان، ملودی ا­ست. هنگام شنیدن یک آهنگ چیزی که در ذهن ما می­ماند، صدای خواننده است که همان ملودی ا­ست، هر نوع سازی را، همراهی می­نامند.

با این حساب هم­خوانی و هماهنگی مطلوب بین اجزا را هارمونی می­گویند. هر حرکتی در کاراته دارای وزنی منحصر به خود است و مانند موسیقی، هر تکنیک وزن مشخصی دارد. ترکیب صحیح این اوزان ما را به یک هارمونی و توازن دلچسب می­رساند. همان نکته ­ای که بدون شناخت و یافتن حس درونی­ اش، نمی­توان فلسفه­ هنرهای­رزمی را درک کرد و در آن پیشرفتی حاصل نمود. نزدیکی هنرهای ­رزمی و موسیقی در همین تجانس­ ها به چشم می­خورد. توازن موجود بین زیروبم­ های یک قطعه موسیقی، هماهنگی و ظرافت آن­ها تعیین­ کننده­ نوع کیفیت و زیبایی و ارزش و جایگاه آن اثر موسیقی ا­ست. قدرت شناخت و درک رابطه­ اجزا و هارمونی حاکم بین آنان، در افراد گوناگون متفاوت و متغیر است.

همان­گونه که گفته شد؛ هنرهای­ رزمی به ­ویژه کاراته، مثل موسیقی، آهنگین است. ریتم، وزن و نظم دارد. قانون و فرمول­هایی معین، شرایط این ترکیبات موزون را تعیین می­کنند و میزان تبحر و توانایی هنرجو در شناخت، حس و درک این هماهنگی­ ها و هارمونی­ ها مُعرف حد و مرتبه­ اوست.

برگرفته از کتاب این کاراته است نوشته اویاما

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.