* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
کیک بوکسینگ - مدیر ذهن

کیک بوکسینگ

کیک بوکسینگ

اصولی در کیک بوکسینگ وجود دارد که با به‌کار بردن آن‌ها می‌توان در این ورزش موفق شد. اصولی همچون: فاصله، دفاع، زمان، قدرت، استقامت و مبارزه که بیشتر تکنیک‌های کیک بوکسینگ بر اساس آن استوار است. این مقاله کمک می‌کند تا این اصول را بهبود بخشید.

۱-فاصله

هنگام حمله (یا مبارزه) باید بتوانید فاصله بین خود و حریف را تخمین بزنید. اگر فاصله شما به اندازه کافی مناسب نباشد زدن تکنیک بر حریف تاثیر ندارد (فاصله خیلی کم یا فاصله خیلی زیاد). اگر فاصله از حریف زیاد باشد قدرت شما برای زدن تکنیک بر روی حریف کم می‌شود. و اگر فاصله کم باشد استفاده از فنون پا موثر نخواهد بود. تصمیم‌گیری برای حفظ فاصله مناسب لحظه‌ای است و در اثر تجربه زیاد به دست می‌آید، اجرای فن صحیح باعث شکست حریف می‌شود. افرادی که علمی مبارزه می‌کنند دانش کامل و مهارت فوق‌العاده در حفظ فاصله (کامل، نیمه و بسته ) دارند.

برای بهبود مهارت های خود در فاصله مناسب باید هنگام تمرین حریف تمرینی دور و در اطراف شما حرکت رو به خارج و داخل ( این طرف و آن طرف) داشته باشد، تا بتوانید فاصله مناسب برای پرتاب لگد را تشخیص دهید.

۲- دفاع

برای اینکه یک رزمی‌کار حرفه‌ای شوید ابتدا باید یک مبارز دفاعی خوب باشید. اگر مهارت دفاعی ندارید شاید بتوانید در حد متوسط حریفان خود را شکست دهید، اما در برابر حریف‌های بسیار قوی‌تر از شما، به هدفی برای او تبدیل می‌شوید. اگر مهارت‌های دفاعی خوب داشته باشید می‌توانید دفاع کنید و در فرصت مناسب برروی حریف قوی خود فنی اجرا کنید.

دفع حمله Parry : بدون توقف، مسیر حرکت را تغیر دهید. برای مثال مسیر مشت را با دست خود تغییر دهید.

سد کردن Block: می‌توانید با دست‌ها و پاها مقابل حریف سد ایجاد کنید که می‌تواند شامل یا یک حرکت واحد یا یک سری حرکات و فنون ترکیبی دیگر باشد، که موجب شود تکنیک پرتابی حریف به شما نخورد.

دوج Dodge : تمام یا بخشی از بدن را طوری حرکت دهید که به دور از سلاح حریف خود باشد.Dodging  از یک حمله، بهتر از مسدود کردن یا دفع حمله است، زیرا دست و پاهای شما هنگام فرار، آماده برای حمله متقابل هم هست.

۳ –Feinting

یک کیک بوکسر ماهر مثل یک بازیکن شطرنج با استفاده از  feints باید روشی را به‌کار گیرد که به راحتی بتواند حریف خود را شکست دهد. Feinting ابزاری مهم برای فریب است روشی مهم برای اینکه بتوانید حریف را به پیش‌بینی غلط مجبور کنید. مهارت پیدا کردن در این تکنیک نیاز به تمرین زیاد دارد.

۴ – زمان بندی

روش تهاجمی و یا دفاعی بدون زمان‌بندی مناسب موفق نمی‌شود. می‌توانید بهترین حرکت یا فن  را انجام دهید اما اگر در زمان مناسب خود نباشد هیچ تاثیری ندارد. زمان‌بندی نیاز به سرعت بالا و درک درستی از فاصله و جهت دارد. برای این‌که زمان‌بندی اجرای فنون را بهتر بیاموزید از حریف تمرینی خود بخواهید دورشما بچرخد و مدام نزدیک و دور شود و در عین حال نیز سعی کنید تکنیک را بر روی حریف پیاده نمایید در این حالت چون دایم در حرکت است و در  حالت‌های مختلف قرار می‌گیرد، تجربه خوبی در زمینه‌ی فاصله و زمان‌بندی به دست خواهید آورد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.