* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
فنون کاراته اوکیناوایی - مدیر ذهن

فنون کاراته اوکیناوایی

کاراته یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های رزمی محسوب میشود که سالانه مشتاقان زیادی را به سمت خود جذب میکند به همین دلیل تعدادی از اصیل ترین فنون کاراته اوکیناوایی که توسط استادان برجسته جمع آوری شده است را به دوستان علاقمند معرفی میکنیم.

ضربه مشت به بینی

۱٫فن KEN TSUKI در کاراته قدیمی برای مشت زدن به بینی شخص مقابل مورد استفاده قرار میگرفته است و در کاراته ی مدرن در حالت دفاع و رانش حریف کاربرد دارد. این فن یکی از تکنیکهای اساسی در ورزش کاراته اوکیناوایی محسوب میشود.

KEN TSUKI

ضربه به کشاله ی ران

۲٫فن KINTEKI GERI همیشه با قرار دادن یک پا به طرف جلو انجام میگیرد. این فن سریع و دقیق است و برای داشتن کنترل بیشتر ، بهتر است به لباس حریف چنگ انداخت واز این طریق کنترل خود را حفظ کرد.

KINTEKI GERI

ضربه با لبه دست
۳٫در کاراته اوکیناوای قدیمی از چاقو به عنوان سلاح استفاده می شد و با استفاده از تکنیک SHUTO UCHI ، سلاح را زیر گلوی حریف قرار میدادند که در کاراته مدرن این فن بدون سلاح اجرا میشود.

شوتو اوچی

 

ضربه به چشم

۴٫فن SAGURI-TE بیشتر نیاز به دقت و سرعت دارد و نقش قدرت بدنی در این فن کمرنگ تر از سایر فنون میباشد.

 

SAGURI-TE

 

ضربه با زانو

۵٫فن HIZA GERI یکی از فنون بسیار خوب در کاراته به شمار میرود. برای یادگیری و درک این فن نیاز به تمرین زیاد وجود ندارد. به منظور کنترل بهتر حریف ، باید لباس او را چنگ زد و سپس فن مورد نظر را اجرا نمود.

HIZA GERI

ضربه با آرنج

۶٫  در فن EMPI UCHI آرنج و زانو در فاصله نزدیک به هم مورد استفاده قرار میگیرد.این فن یکی از فنون قدرتی در کاراته است  که حتی در مواردی باعث شکستن دنده های حریف میشود.

EMPI UCHI

ضربه با آرنج

۷٫فن USHIRO EMPI UCHI نیز مشابه فن قبلی است با این تفاوت که از این  تکنیک به عنوان دفاع در برابر حریفی استفاده میشود که از پشت سر حمله میکند.

USHIRO EMPI UCHI

قفل آرنج

۸- در اجرای این فن با گرفتن و قاپیدن مچ دست حریف و  فشار بر پشت کتف او از تکان خوردنش جلوگیری میشود.

کوما

فشار سر به پایین

 

۹- یکی از فنونی است که یادگیری آن برای هنرجویان بسیار آسان است. KUBIWA دراین  تکنیک برای کنترل بیشتر حریف موی او را چنگ زده  و سپس با دست دیگر به ناحیه چانه و زیر بینی حریف فشار وارد میشود.

 

کوبی

 

کوبیدن حریف بر زمین SAKUTSACHI

۱۰-  یکی از فنون قدرتی در کاراته محسوب میشود. برای اجرای این فن نیاز به صرف انرژی زیادی می باشد. برای اجرای این تکنیک باید دست خود را از بین پاهای حریف به زانوی پای او رساند و با دست دیگر برای ایجاد کنترل بر حریف ، لباس او را از جلو چنگ زد و او را به پایین کوبید.

 

ساکوتسو

چرخش بزرگ

۱۱- زمانی یک کاراته کا حرفه ای تصمیم به اجرای فن KATAWAGURUM می گیرد که حریف قصد مبارزه  سرسختانه با او را دارد. در این تکنیک برای کنترل بهتر حریف باید کشاله ی ران او را گرفت.

 

کاتاوا

بالا بردن پای حریف

۱۲- معمولا برای دفاع در برابر حمله حریف   از  فن  YORIDAMA استفاده میشود.در این تکنیک در جهت عقربه های ساعت ، یک دست و یک پای حریف گرفته میشود و در این حالت دیگر حریف قادر به حرکت و اجرای فن نمیباشد.

یوریدا

پرتاب شانه

۱۳- TANI OTOSHI یکی از محبوبترین فنون میباشد.از این تکنیک زمانی استفاده می شود که حریف از پشت ، قصد حمله یا خفه کردن ما را دارد.

تانی

 

قفل کردن دست زیر گردن

۱۴- فن SHIME از پشت به گردن حریف حمله کرده و دست خود را محکم زیر گردن او قفل میکنیم طوری که دیگر او قادر به حرکت و اجرای فن نباشد.

 

شیمه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.