* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
تاریخچه ی مختصر شیتوریو کاراته در ایران - مدیر ذهن

تاریخچه‌ی مختصر شیتوریو کاراته در ایران

شیتوریو کاراته توسط دو استاد کنوا مابونی (۱۹۵۲-۱۸۸۹) در اکیناوا با تلفیق سه سیستم (شوریته،ناهاته و توماریته) ابداع شده که امروز یکی از سبک های اصلی و شناخته شده در جهان می باشد.یکی از شاگردان برجسته استاد کنوامابونی، استاد چوجیروتانی (۱۱۹۸-۱۹۲۱) بود که در سال ۱۹۵۲ سبک تانی ها شیتوریو (شوکوکای) را تاسیس نمود. از ارشدترین شاگردان این استاد بزرگ،استاد کنجی کوسانو بود. استاد کنجی کوسانو(۲۰۱۰-۱۹۴۲)کاراته را در سن ۱۲ سالگی آغاز کرد.

و به دلیل استعداد درخشان ایشان در درک و فراگیری سریع تکنیک های کاراته، ۸ سال بعد دوجویی را تاسیس نمود و در حدود سن ۳۰ سالگی به دریافت دان ۷ از سوی استاد چوجیرو تانی مفتخر گردید.در آن موقع باکسب اجازه از محضر استاد گرانقدرش به فراگیری کمپو کاراته-دوکای پرداخت.وی از استادان درجه۱ فدراسیون کاراته در ژاپن رئیس هیئت کاراته استان شوگای ژاپن منتخب گردید.همچنین ایشان عضو کمیته فنی JKF بوده و به عنوان مدرس رسمی JKF   کاراته کاران بسیاری را در کشورهای مختلف تدریس نموده است.پس از فوت این استاد ارزشمند پسر ایشان ماسارو کوسانو ریاست سبک را به عهده گرفت.این سبک به دلیل برخورداری از کاتاهای زیبا و متهدد و نیز نوع داچی ها، در سطح جهانی با استقبال ویژه ای روبرو گردید.تا به آنجا که در حال حاضر در حدود ۲۵ کشور مانند :ایران،فرانسه،بلژیک،آمریکا،انگلیس،اسکاتلند،سوئد،مالزی،فلسطین اشغالی،آفریقای جنوبی،امارات،پاکستان،اسلوونی،پرتغال و … در این سبک فعالیت دارند.

ابراهیم خادمیان - مدیر ذهن

 هر ساله مسابقات سراسری ژاپن در این سبک با حضور بیش از یک هزار کاراته کا در ده تاتمی برگزار میگردد.سمینار و مسابقات جهانی سبک نیز هر چهار سال یک بار در ژاپن، با مراسم ویژه  و بسیار با شکوهی با حضور کشورهای عضو  بر پا میشود. ابتدای دهه هفتاد، زنده یاد سید ابراهیم خادمیان پیشکسوت کاراته ایران که در آن زمان جزو افراد شاخص  کمیته های فنی و داوری و آموزش فدراسیون کاراته به شمار می آمد، طی حکمی از ریاست فدراسیون وقت جهت اخذ نمایندگی سبک کوسانو هاشیتوریو کن شی کان ژاپن، به مرکز آن انجمن در ژاپن سفر نمود. زنده یاد سید ابراهیم خادمیان پس از یک ماه ممارست و تمرین بر روز اصول مقدماتی و پیشرفته سبک زیر نظر مستقیم استاد کنجی کوسانو در مرکز انجمن سبک در ژاپن، موفق به اخذ نمایندگی رسمی از ریاست سبک گردید.وی پس از بازگشت به ایران به ترویج آموخته های سبک پرداخته و اولین انجمن از سبک جهانی شیتوریو در ایران را به نام خویش ثبت نمود.

در سال۱۳۷۴ دومین دوره مسابقات قهرمانی کشور در ایران با حضور ایشان ۳۰۰ کاراته کار از استان های تحت پوشش و همچنین آزمون دان و استاد ژکاتا و کمیته و تکنیک زیر نظر استاد کنجی کوسانو در تهران برگزار گردید. در سال۱۳۷۶ به دلیل فوت استاد زنده یاد سید ابراهیم خادمیان، که جامعه کاراته ایران را سیاه پوش نمود،از سوی فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی ایران و همچنین استاد کنجی کوسانو ریاست سبک جهانی ژاپن،وظیفه خطیر ریاست انجمن در ایران به عهده استاد سید اسماعیل خادمیان،پور ارشد زنده یاد که در آن زمان مسئولیت کمیته فنی سبک را به عهده داشت و ارشد ترین نفر بعد از ریاست سبک بود، نهاده شد و از آن به بعد در جمع سایر سبک های تحت پوشش فدراسیون کاراته به فعالیت خود ادامه می دهد.
استاد سید اسماعیل خادمیان که یکی از خلبانان برجسته ارتش جمهوری اسلامی ایران می باشد، در کنار مسئولیت خطیر پروازی و همچنین ریاست انجمن شیتوریو کن شی کان در ایران ضمن همکاری تنگاتنگ با فدراسیون کاراته در کمیته های مختلف سالیان سال است که ریاست هیئت کاراته ارتش جمهوری اسلامی ایران ,و نائب رئیس و رئیس کمیته فنی نیروهای مسلح را به عهده دارد.
نمایندگان سبک شیتوریو کم شی کان ایران در کلیه استان های تحت پوشش از جمله داوران و مربیان صاحب نام فدراسیون کاراته ایران به شمار آمده و همچنین شاگردان تحت پوشش سبک نیز طی سالیان متمادی در جمع اردونشینان تیم ملی ایران به مسابقات برون مرزی اعزام گردیده و باعث افتخار سبک و خانواده و جامعه کاراته ایران گردیده اند.

انواع کمربند ها و درجات شیتوریو کاراته 

کمربند سفید

کمربند زرد

 کمربند نارنجی

 کمربند آبی

 کمربند سبز

 کمربند بنفش

 کمربند قهوه ای

کمربند مشکی دان۱

دان۲

دان۳ سنسی

دان۴

دان۵

دان۶ شیهان

دان۷

دان۸

دان۹

دان۱۰

ازحسن انتخاب شما کمال تشکر را داریم. امیدواریم به درجات بالای موفقیت دست پیدا کنید

منبع :(+)

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.