* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>

گیچین فوناکوشی

استاد گیچین فوناکوشی (  ۱۹۵۷- ۱۸۶۸ ) پدر کاراته – دوی نوین، در ماه می ۱۹۲۲ به عنوان رئیس اوکیناوا شیبوی ( یک انجمن کاراته) توسط وزارت آموزش و پرورش توکیو دعوت شد تا در یک نمایش هنرهای رزمی سنتی شرکت کند که برگزاری این مراسم توسط خود دولت ژاپن حمایت می شد. بدین ترتیب، او اولین کسی بود که سبک منحصر به فرد اوکیناوایی ( می توانید برای آشنایی بیشتر با تکنیک اوکیناوا اینجا را کلیک کنید ) را در سرزمین ژاپن به نمایش می گذاشت. او با کمک و همکاری مردانی چون جیگورو کانو” پدر جودو” و هاکودو ناکایاما استاد شمشیر زنی، در توکیو اقامت نمود، تا به ترویج هنر رزمی بپردازد.
فوناکوشی همزمان با تدریس در دانشگاه ها ، مرکز فرماندهی پلیس و سایر حوزه های قضایی در حالی که تمام تلاش خود را داشت تا هنررزمی ناشناخته اش را معرفی کند، در معبد انگاکوجی در کاماکورا زیر نظر چیف  ابوت اکون ذن را آموخت. استاد فوناکوشی در سال ۱۹۲۹ نام جدیدی بر این رشته گذاشت که در اکیناوا به نام ته (دست) یا دست چینی معروف بود. فوناکوشی عبارت “چینی ” را که در زبان ژاپنی، کارا تلفظ می شود، با یک واژه هم آوا به معنای ” خالی ” جایگزین کرد. بدین ترتیب به جای کاراته – جوتسو ” تکنیک دست چینی ” این هنر به کاراته – دو یا راه و روش دست خالی شناخته شد.

انتخاب واژه کارا یا ” خالی” بیانگر جنبه زیر بنایی کاراته – دو است که مبتنی بر دفاع شخصی و مقابله با دشمن با استفاده از دست های غیر مسلح است. ایده خالی بودن، همزمان مفهومی از طریق بودا را تداعی می کند که به معنای ” ماهیت تهی بودن جهان یا جهان خالی از ماهیت ” است. اساس طریق بودا در کتاب قلب سوترا گنجانده شده است.معادله ماهیت و تهی بودن، ناشی از بطن آموزش کتاب ” سوترای قلب ” است و نشان می دهد که گیچین فناکوشی تشابه چشمگیری میان بودا و گنجینه کاراته اش یافت.

از آنجایی که حمل سلاح در اکیناوا ممنوع بود، سبک سنتی کاراته-جوتسو مخفیانه میان جنگجویان، هم به عنوان دفاع شخصی و هم به عنوان یک سلاح مهلک کارآمد، گسترش پیدا کرد. وقتی که هنر رزمی به کاراته –دو تغییر نام یافت شکل های سنتی تمرین در اولویت دوم قرار گرفتند و آنها به طریقی برای پرورش روح تبدیل شدند.” بیست اصل کاراته ” سالها بعد از تغییر نام هنر رزمی، با هدف راهنمایی معنوی هنرجویان کاراته، تکمیل شد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

2 دیدگاه

  1. […] شد، و دلیل دیگر این که او همواره زیر سایه‌ی پدرش فوناکوشی قرار داشته است. یوشی‌تاکا فوناکوشی چه اندازه در […]

  2. […] استادان از جمله؛ «فوناکوشی»، «مابونی»، «میاگی» از دهه­ دوم قرن بیستم به بعد اقدام […]

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.