* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>

اولین دوجو

علاقه­ مفرط ساکاگاوا به استادان خود «تاکاهارا از اوکیناوا» و «کوشانکو از چین» و دلبستگی فراوان او به هنرهای­­ رزمی در کنار عمق اندیشه و تفکر عرفانی­ اش، بستر اولیه­ رشد و پیشرفت کاراته را فراهم نمود، بی­ ادعا ساکاگاوا را می­توان در کاوشی تاریخی به ­عنوان معمار بنای اولیه آن­چه امروز ما کاراته می­نامیم پيدا نمود.

دریافت لقب ساتونوشی از طرف فرمانروا که نشان از اعتباری اجتماعی و سیاسی داشت، موجب راه یافتن ساکاگاوا به طبقات بالای جامعه­ فئودالی وقت (خواص) شد، و درنتيجه این موقعیت باعث رونق گرفتن بیشتر هنر رزمی تو-ده نزد درباریان گردید.

استاد ساکاگاوا همیشه در فکر راه انداختن یک دوجو بود، چیزی شبیه باشگاه، در آن­ زمان برای تمرین رزمی یا در سواحل دریا تمرین کردند یا در حیاط خانه­ ها و یا کوهستان و رسم تمرین در مكان­های دربسته مسقف وجود نداشت.

اولین دوجو که ساکاگاوا راه انداخت در يك محوطه باز با ديوار بود(چيزي شبيه حياط). ولی موضوع مهم و متفاوت نحوه­ اداره آن بود. براساس قوانین سنتی و تربیتی خانوادگی تابعیت کامل از پدر و مادر امری معمول و مرسوم در آن­ زمان بود. ولی ساکاگاوا متوجه گردید هنگامی­که فرزندان افراد دیگر به دوجوی او می­آیند، همان فرمان­برداری و اطاعت مو به­ مو را ندارند (لازم به گفتن است چون ساكاگاوا از اهالي دربار و رييس گارد ويژه­ فرمانروا بود اجازه برپايي دوجو و آموزش هنررزمي به برخي خواص را داشت). درنتیجه به فکر وضع قوانینی جهت بهتر و کامل­تر اداره نمودن دوجو افتاد، که در اصل نسخه­ ابتدایی سوگندنامه­ های کنونی سبک­های کاراته می­باشد (از جمله در سبک کیوکوشین که سوگندنامه در پایان هر جلسه تمرین تکرار شده و به مسایل معنوی و اخلاقی توجه و نظر دارد).

قوانین­ که پنج ماده ­بودند باید توسط همه­ اعضا رعایت و اجرا می­شدند. کماکان آن دستورالعمل­های ساده در دنیای امروزین نیز بسیار کارآمد و سودمند و مفید هستند و ارزش و یاد معنوی و اخلاقي خود را تا به امروز حفظ نموده­اند.

۱- به­ دنبال کمال باشید. «کمال­گرا باشید»                                     ۱-Seek Perfecticn

۲- با ایمان تمرین کنید. « با علاقه و عشق تمرین کنید»        ۲- Be faithful in training

۳- نهایت تلاش خود را بکنید «سخت کوش باشید»      ۳- Endeavor to do your best

۴- به بزرگترها و کوچکترها احترام بگذارید۴- Respect Your juniors and seniors

۵- از مبارزه و درگیری خودداری کنید.                            ۵- Refrain from fighting

امکان دارد خیلی­ها به سادگی و بي­ توجه از کنار این­ جملات بگذرند. ولی اگر به ماهیت باشگاه­های ­رزمی و شرایط اجتماعی و اوضاع و احوال پیرامون خود و دنیای کنونی بنگریم، درمی­یابیم که و­رای این پنج جمله به ­ظاهر ساده چه معانی عمیق و ژرفی نهفته است و این­ دستورالعمل­هاي اخلاقي نیاز اساسی در هر باشگاه رزمی حتا امروز می­باشد (لازم به یادآوری­ است زمانی که «ساکاگاوا» اقدام به برپایی کلاس رزمی به شکل «دوجو» در هوای آزاد نمود. تنها سه گروه می­توانستند هنرهای رزمی یاد بگیرند:

اول: فردي از اعضاي خانواده­ سلطنتی باشد.

دوم: توسط یکی از راهبان شائولین آموزش ببینید.

سوم: یکی از ماموران دولتی چینی که با هنر­رزمی آشنایی داشته به ­او آموزش می­داد.

مورد اول (خانواده سلطنتی) شایع­تر بود. خود «سوکون ماتسومورا» از فرزندان خواص به شمار می­رفت و زیرنظر «ساکاگاوا» به آموختن هنرهای­ رزمی پرداخت. ولی ­این­گونه تبعیضات با نزدیک شدن به­ قرن بیستم کاهش ­یافت و هم­چون دیگر موضوعات اجتماعی، دگرگونی­ های عظیمی در آن پدید آمد).

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.