* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
بوشیدو : طریقه جنگجو - مدیر ذهن

بوشیدو : طریقه جنگجو

این فلسفه منحصر به فرد و نوعی راه زندگی است، که در آموزشهای کلاسیک سامورائی ها بکار می رفت. بوشیدو، اصول معنوی نانوشته ای است که سامورائی ها مجبور به پیروی و اطاعت از آنان بودند. طی قرونمتمادی به شیوه ای بنیادین، شخصیت سامورائی ها را شکل می دادند، به ویژه در دوران فئودالیزم “توکا گاوا “، “بوشیدو ” جلوه رزمی سامورائی را ارتقا بخشیده و صفاتی چون قناعت، وفاداری ، قدرت و صداقت را در طول زمان دروی بالا برده و از او انسانی خارق العاده می ساخت. بوشیدو مغز( مرکز عقل و تصمیم گیری) ، قلب ( مرکز احساسات و عواطف)، جسم ( مرکز قدرت و تکنیک) را سه ستون اصلی پرورش و تربیت هنرجو می داند و همه اصول تمرینی، ریاضتی و فراگیری و آموزش خود را با توجه به لحاظ و هدف قرار دادن این سه محور پایه ریزی و برنامه ریزی می نماید.

بوشیدو : طریقه جنگجو - مدیر ذهن

اعتقادات محکم و تعصب آمیز سامورائی ها در وفاداری به اربابان، با نزدیک شدن به قرن بیستم دچار دگرگونی گردید، هجوم تجدد، باورهای سنتی را به چالش گرفت، سامورائی های خردمند به تردید افتادند، همین شک و جرقه فکری، زمینه ساز و رویگرداندن آنان از تعصبات خشک و کهنه و گرایش به روشهای تازه در جهت خودسازی، سخت کوشی ، پایداری، بردباری و بالا بردن شان و شخصیت انسانی گردید. مفاهیم قدیمی مثل سرسپردگیف پیروی کورکورانه و … جای خود را به اصولی که مایه استحکام جامعه امروزین است سپردند.

ریشه های بوشیدو:

بوشیدو در چهار فلسفه ، بودیسم ، ذن، کنفسیونیسم و شینتوئسیم، ریشه دارد. ترکیبی غیر یکسان از این مذاهب و اندیشه ها که ارزشهای جنگجویان را شکل می داد، بوشیدو خوانده می شد. هر یک از چهار ارتباط فوق بخشی از مکتب بوشیدو را شکل می دهد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: مریم منتظری

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.