* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>

پیدایش کاراته در اوکیناوا – بخش دوم

در همان دوران اختناق، اواخر قرن ۱۷ میلادی مستشاری چینی ب­نام وانگ­جي (wang ji) که در اوکیناوا خدمت می­کرد و از استادان کمپو بود به برخی از اهالی روستایی در ناحیه توماری یک روش مبارزه يا فرم را (که امروزه ما کاتا می­نامیم) آموزش داد. این کاتا به نام خود او وان­شا (Wanshu) مشهور شد.

دراواسط قرن ۱۸ شخص دیگری به­ نام توده­­ ساكاگاوا Sakugawa Todeبه چین رفت تا کمپو ياد بگيرد. سال بعد استادی چینی بنام كوشان­كو  Kushanku(به چینی Guan Kui) به اتفاق تعدادی از شاگردان ارشدش به اوکیناوا آمد و شروع به تدريس هنرهاي­ رزمي نمود. کاتای كوشان­كو (سوشی­ هو)  Kushanku ماحصل همان آموزش­ ها است (هنرهای رزمی اوکیناوا عمیقا تحت­ تأثیر هنرهای رزمی چینی بود. در سال ۱۷۵۶، «کوشانکو» (تحت عنوان کونگ شیانگ و نام ­های دیگر هم شناخته می­شد) که افسر مخفي ارتش چین بود به اوکیناوا سفر کرد. کوشانکو (کاتای کوسانکو / کوشانکو به اسم او است).  استاد هنرهای چینی یعنی چوآن­فا بود، و با ورود به اوکیناوا تدریس این سبک رزمی به مردم آن دیار را شروع کرد. بهترین و معروف­ترین شاگرد او توده ساکاگاوا نام داشت).

ساكاگاوا در بازگشت از چین و اطلاع از حضور استاد كوشان­كو در اوکیناوا به شاگردی او درآمد. در حقيقت سنگ­ بنای زيرين و آغاز تغییرات عمده در هنر رزمی و به­ وجود آمدن کاراته­ دو مدرن را ساكاگاوا بنیان نهاد.

 

معروفترین شاگرد ساكاگاوا، فردی بود به نام ماتسومورا سوكن معروف به بوشي (Bushi) (جنگجو) که تا تا زمان مرگش (۱۸۸۷) زندگی پرباری درگسترش هنرهای ­رزمی داشت. می­توان او را بنیان­گذار شوری­ته به حساب آورد. ماتسومورا هم­چنین به ­تعداد زیادی از درباریان و اعضای خانواده­ سلطنتی هنررزمی شوری­ته را آموزش داد. در همان ایام شخص دیگری به­ نام ماتسوموراكوساكو Matsumara Kosaku استاد «توماری­ته» بود. (برخی معتقدند توماري­ته از شوری­ته مشتق شده است).

در ۱۸۷۵ میلادی استادي از اهالی ناها به ­نام كانريو­هيگاشيونا Higashionna Kanryo براي یادگیری کمپو به استان فوکین Fukien چین رفت. هيگاشيونا وقتي به اوکیناوا بازگشت ناها­ته را معرفی نمود.

شوری­ته و توماری­تهبعدها به سبک­ های متعددی از شورين­ريو Shorin- Ryu تقسیم شدند. در حالی که از ناهاته، سبک گوجوریو پدیدار گردید. در اواخر قرن نوزده میلادی مرد دیگری به ­نام اوچي ­كان­بان  Uechi- Kanbunنیز به فوكين رفت. او هم بعد از بازگشت به اوکیناوا سبک دیگری بر اساس فلسفه­ ناهاته به ­نام اوچي­ريو   Ueichi-Ryuبنیان­ گذارد.

 

بعضی از هنرجویان اوکیناوایی (که بعدها استاد رزمی شدند) در سال های نوجوانی به چین رفتند تا نزد استادان هنرهای رزمی مثل؛ شائولین (کونگ­فو)، کمپوی چینی، چوآن­فا و پاکوآ را بیاموزند، به این سبك بوکس ­چینی یا کوآن­فا (قوانین مشت­زنی) نیز مي­گفتند.

آن­چه مسلم است به ­مدت قریب ۳۰۰ سال هنرهای­ رزمی به­ شکل پنهانی در اوکیناوا رشد و ترقي یافت و كم­كم ب­نام اوکیناوا­­ته شهرت پیدا و در سه رشته­ اصلی «شوری­ته – ناهاته- توماری­ته» که بر اساس مکان­ های پیدایش آن­ ها نام­گذاری شده­ بودند، رشد و پیشرفت نمود.

 

سه سبک اولیه کاراته عبارتند از: شورین­ریو – گوجوریو – اوچی­ ریو سبک­ ها، رشته­­ های بی­شمار دیگری از این سه شاخه به ­وجود آمدند. قدیمی­ترین تاریخچه مربوط به شورین ریو می­باشد و در واقع شاید بتوان آن ­را سبک سنتی کاراته­ اوکیناوایی به ­شمار آورد. به وجود آمدن سبک کره­ ای تکواندو  Teakwon- do که به اواخر دهه­ ۱۹۴۰ و اوایل دهه­ ۱۹۵۰ باز می­گردد، بر پایه­ سبک­ شورین­ ریو و شوتوکان بوده­ است.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی (دکتری روانشناسی ورزش) مربی و مدرس کهنه‌کار کاراته (سایکو شی‌هان - رنشی)، نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی - روانشناختی - ورزشی (هنرهای رزمی) - مشاور - سخنران - مربی مهارتهای زندگی.

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.