* @copyright Copyright (C) 2014 wpopal.com. All Rights Reserved. * @license GNU/GPL v2 or later http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html * * @website http://www.wpopal.com * @support http://www.wpopal.com/support/forum.html */?>
چگونه فرزندانتان را در ورزش استعدادیابی کنید؟- مدیرذهن

چگونه فرزندانتان را در ورزش استعدادیابی کنید؟

بسیاری از والدین علاقمند هستند تا کودکانشان موفقیت در یک رشته ورزشی را تجربه کنند . برخی والدین حتی ممکن است تمایل داشته باشند کودک خود را در سطح نخبگان ورزشی و قهرمانان ملی و بین المللی ببینند .پیشرفت از سطوح ابتدایی به سوی نخبگی در ورزش فرآیندی پیچیده است. این فرایند نیازمند شناسایی و انتخاب افراد با استعدادی است که شرایط لازم جسمانی، مهارتی و رفتاری برای موفقیت در یک ورزش خاص را داشته باشند.این همان استعداد یابی است .
مثلث متخصصین علوم ورزش، طب ورزشی و مربیان می توانند نقش مهمی را در انجام فریند استعداد یابی ورزشکاران بر عهده داشته باشند تا بر اساس آن اطلاعات منظم و مفیدی را برای تصمیم گیری مشارکت فرد در یک ورزش خاص، در اختیار او قرار دهند .

سه شاخه از علم استعدادیابی ، شناسایی استعداد ،انتخاب استعداد (یا گزینش اولیه استعداد ) و کشف استعداد می باشد که شرح کامل هرکدام از آنها به علت وسعت ،در این مبحث نمی گنجد.

روش استعدادیابی

برای استعدادیابی دو روش گزینشی پایه وجود دارد :

۱-گزینش طبیعی

۲- گزینش علمی

گزینش طبیعی: یک رویکرد عادی است که همان روند طبیعی رشد ورزشکار در یک ورزش خاص می باشد . بر پایه این روش، ورزشکاران تحت تاثیر عوامل محیطی مانند سنت، مدرسه، آرزوهای والدین، جامعه و دوستان در یک ورزش خاص به فعالیت می پردازند و تکامل عملکرد ورزشی آنها به واسطه گزینش طبیعی تعیین می شود، به این مفهوم که آنها به طور تصادفی در ورزشی فعالیت می کنند که استعداد آن را دارند. در چنین شرایطی تکامل عملکرد ورزشکار به کندی صورت می گیرد، چون انتخاب ورزش ایده آل اغلب به درستی انجام نمی شود .

گزینش علمی:رویکردی است که در آن، مربی کودکانی را انتخاب می کند که دارای توانایی های ذاتی ثابت شده در یک ورزش خاص هستند . بنابراین، در مقایسه با افراد شناسایی شده بوسیله گزینش طبیعی، زمان مورد نیاز برای دستیابی به اوج عملکرد ورزشی در آنهایی که به روش علمی انتخاب شده اند، بسیار کوتاه تر است. پیامد گزینش علمی، انتخاب افراد با استعداد تر و هدایت آنها در یک ورزش مناسب است.

با مدیر ذهن همراه باشید ادامه دارد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید!

درباره نویسنده: مریم منتظری

0 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.